Oppslagstavla

Her finner du informasjon og nyheter fra Dysmate.

Forskningsartikkel om Literate voksentest

Abstract: The aim of this study was to develop and investigate the psychometric properties of a screening protocol for Norwegian students in upper secondary school. The protocol was designed to assess skills that are at stake in dyslexia. It was administered to 232 students. In the absence of a “gold standard,” comparisons were made between students who reported normal literacy skills (n = 184) and literacy problems (n = 48). Significant group differences were found across all areas. Logistic regression and receiver operating characteristic curve analyses demonstrated good discriminatory power. The screening protocol met the standards for reliability and validity. It has the potential to be a useful tool for teachers to identify students at risk for dyslexia and who thus need to be referred to a full diagnostic investigation.

LES MER

Iverksett tiltak før vanskene får utvikle seg

Dysleksi er ikke begrenset til vansker med lesing og skriving. Utallige studier har dokumentert at lesing og skriving er tett bundet til bestemte kognitive ferdigheter. Det er når disse lese-relaterte kognitive ferdigheter svikter at det oppstår lese- og skrivevansker. Les om viktigheten av å identifisere risikobarna og å iverksette målrettede tiltak før lese- og skrivevanskene får utvikle seg.

LES MER

Vi har lansert UNGDOMSTESTEN

Vi har lansert UNGDOMSTESTEN!
I likhet med voksentesten, kan ungdomstesten tas i stor skala av flere elever samtidig.
Testen tar under 30 minutter, og resultatene er validert og normert.

LES MER

Rapport om utredningspraksis

Endringer i opplæringsloven stiller økte krav til lokal kompetanse. Utredningspraksis i Norge varierer, og over halvparten får ikke påvist dysleksi før i ungdomsskolen.

LES MER
Video

10 spørsmål om dysleksi

Literate får mange henvendelser fra både foreldre og lærere med spørsmål om dysleksi, og vi ser at det en del spørsmål som går igjen. Derfor lagde vi denne podcasten der professor Trude Nergård Nilssen svarer på 10 ofte stilte spørsmål.

LES MER
Video

Hva er dysleksi

Omtrent 20 prosent av elevene i grunnskolen har vansker med å lese og skrive i løpet av skolegangen. Hos 3-8 prosent av elevene skyldes vanskene dysleksi. Dysleksi er en lærevanske som hovedsakelig medfører utfordringer med nøyaktig og/eller flytende lesing av ord og tekst. Lær mer om dysleksi ved å se på vår video.

LES MER
Video

Egenskaper ved en god test

Internasjonal forskning viser at kun 1 av 5 personer med dysleksi blir oppdaget og får diagnose. Tidlig diagnostisering kan utgjøre en stor forskjell i livet til elevene med dysleksi, og et godt screeningverktøy er derfor viktig. I denne videoen kan du lære om sensitivitet og spesifisitet – to viktige egenskaper til en god screeningtest.

LES MER
Lenke

Norsk selskap vil løse dysleksi-gåten

Uoppdaget dysleksi knuser fremtidsdrømmer for millioner av unge mennesker hvert år. Et ungt selskap i Tromsø har utviklet en test for å avdekke dysleksi tidlig og vil friste skoler i Europa.

LES MER
Lenke

Leter etter tidlige tegn på dysleksi

Da Kent-Rune Myrseth fikk diagnosen dysleksi som 38-åring, ble han glad. Nå håper han at Dysleksistudien i Tromsø skal gjøre at andre dyslektikere får hjelp allerede i barnehagen.

LES MER

Nyhetsbrev

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no