Barnehagetest
Med Literate Barnetest (Dysmate-C) kan man nå enkelt gjennomføre en screeningtest i siste året i barnehagen.
Her finner du informasjon og nyheter fra Dysmate.
Med Literate Barnetest (Dysmate-C) kan man nå enkelt gjennomføre en screeningtest i siste året i barnehagen.
Nå har du muligheten til å se litt inn i fremtiden med oss! Vi lanserer en pilot som vil være starten på en forbedret versjon av barnetesten (Dysmate – C). Først viser vi fram deltesten “ett-minutt testen” med talegjenkjenning normert for 1.-7.klasse.
Møt Dysmate!
Dysmate er barnas venn som hjelper dem gjennom dysleksi-testene.
Dysmate er en figur som vi introduserer i barnetesten. Dysmate skal gjøre det spennende og ufarlig å ta testene. Den vil også være et morsomt innslag og gi inspirasjon når det er nødvendig.
Siden lansering av Screeningtesten for voksne i 2018 er det blitt tatt over 7000 tester. Nå lanserer vi Oppfølgingstesten for voksne. Med en kombinasjon av screening- og oppfølgingstesten kan man med stor sikkerhet konkludere om personen har dysleksi eller ikke.
“The Dysmate-C (Literate Barnetest) produces test scores that are precise reflections of the individual’s latent skills within the different domains, and the test battery identifies students at risk for dyslexia with great accuracy. Since it measures the defining markers of dyslexia, it may be used both for screening and for diagnostic testing.”
Abstract: The aim of this study was to develop and investigate the psychometric properties of a screening protocol for Norwegian students in upper secondary school. The protocol was designed to assess skills that are at stake in dyslexia. It was administered to 232 students. In the absence of a “gold standard,” comparisons were made between students who reported normal literacy skills (n = 184) and literacy problems (n = 48). Significant group differences were found across all areas. Logistic regression and receiver operating characteristic curve analyses demonstrated good discriminatory power. The screening protocol met the standards for reliability and validity. It has the potential to be a useful tool for teachers to identify students at risk for dyslexia and who thus need to be referred to a full diagnostic investigation.
Kan Literate-testene kan brukes til å stille dysleksi-diagnose?
Til dette er svaret ja! I denne bloggen forklarer professor Trude Nergård Nilssen hvordan.
Dysleksi er ikke begrenset til vansker med lesing og skriving. Utallige studier har dokumentert at lesing og skriving er tett bundet til bestemte kognitive ferdigheter. Det er når disse lese-relaterte kognitive ferdigheter svikter at det oppstår lese- og skrivevansker. Les om viktigheten av å identifisere risikobarna og å iverksette målrettede tiltak før lese- og skrivevanskene får utvikle seg.
Literate har utvidet pålogningsmulighetene for testadministratorer med FEIDE. Oslo kommune vil bruke 2-faktors FEIDE for pålogning til løsningen for å ha tilstrekkelig sikkerhet.
Oppfølgingsdelen til ungdomstesten er lansert. Med den kan man teste elever i 8., 9., og 10. trinn som får utslag på screnningdelen.
Vi har lansert UNGDOMSTESTEN!
I likhet med voksentesten, kan ungdomstesten tas i stor skala av flere elever samtidig.
Testen tar under 30 minutter, og resultatene er validert og normert.
Literate har lagt til ny funksjonalitet i løsningen for alle testadministratorer.
Endringer i opplæringsloven stiller økte krav til lokal kompetanse. Utredningspraksis i Norge varierer, og over halvparten får ikke påvist dysleksi før i ungdomsskolen.
Literate får mange henvendelser fra både foreldre og lærere med spørsmål om dysleksi, og vi ser at det en del spørsmål som går igjen. Derfor lagde vi denne podcasten der professor Trude Nergård Nilssen svarer på 10 ofte stilte spørsmål.
Omtrent 20 prosent av elevene i grunnskolen har vansker med å lese og skrive i løpet av skolegangen. Hos 3-8 prosent av elevene skyldes vanskene dysleksi. Dysleksi er en lærevanske som hovedsakelig medfører utfordringer med nøyaktig og/eller flytende lesing av ord og tekst. Lær mer om dysleksi ved å se på vår video.
Tryggheim skole har testet over 350 elever for dysleksi.
Her forteller de om sine erfaringer.
Laila Elverum har gjennomført screening for dysleksi via Teams og FaceTime.
En ny digital test kan gjøre det mulig å finne tegn på dysleksi før skolestart. Nå skal testen prøves ut på et stort antall førskolebarn.
Internasjonal forskning viser at kun 1 av 5 personer med dysleksi blir oppdaget og får diagnose. Tidlig diagnostisering kan utgjøre en stor forskjell i livet til elevene med dysleksi, og et godt screeningverktøy er derfor viktig. I denne videoen kan du lære om sensitivitet og spesifisitet – to viktige egenskaper til en god screeningtest.
I denne videoen presenterer vi de universielle markørene på dysleksi. Disse er livsvarende og kan også predikere dysleksi før man starter leseopplæring.
Uoppdaget dysleksi knuser fremtidsdrømmer for millioner av unge mennesker hvert år. Et ungt selskap i Tromsø har utviklet en test for å avdekke dysleksi tidlig og vil friste skoler i Europa.
Da Kent-Rune Myrseth fikk diagnosen dysleksi som 38-åring, ble han glad. Nå håper han at Dysleksistudien i Tromsø skal gjøre at andre dyslektikere får hjelp allerede i barnehagen.
UiT-professor Trude Nergård Nilssen har laget en test som kan hjelpe med å identifisere barn med dysleksi på et tidlig tidspunkt. Nå ønsker hun hjelp fra flere barnehager for å utvikle testen ferdig.
Tromsøselskapet Literate AS får 3,5 millioner fra Forskningsrådets tildelingsordning for kommersialisering av spesielt lovende forskningsprosjekt.
© 2024 Literate AS – fueled by BENZIN AS
Ved å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no