“Det er én eneste grunn for at det er så utrolig viktig å finne barn med risiko for å utvikle dysleksi allerede i barnehagen, og det er følgende: Det er i den alderen det er mest effektivt å forebygge.”
Åsne Midtbø Aas i Dysleksihåndboka for Lærere
Med Literate Barnetest (Dysmate-C) kan man nå enkelt gjennomføre en screeningtest i siste året i barnehagen.
De fire deltestene i barnehagetesten kartlegger områder som kan gi risiko for dysleksi. De tre deltestene arbeidsminne, hurtigbenevning og fonemisolasjon er nå normert for barn som går siste året i barnehagen. Dersom et barn får utslag på ett eller flere av disse områdene, er vår anbefaling at man skal følge litt ekstra med utviklingen til dette barnet når den formelle leseopplæringen starter på skolen.
Vi vil poengtere at «utslag» på barnehagetesten ikke kan brukes til å stille en diagnose. Den kan kun gi en indikasjon på at barnet er sårbart for å utvikle lese- og skrivevansker senere. I barnehagetesten er også bokstavkunnskap inkludert. Men siden det er stor variasjon i hvor mye bokstavtrening barna får i barnehagen og hjemme, er det ikke mulig å lage en norm. Derfor får man på denne deltesten kun en råskåre (antall rette svar).
Barnehagetesten i praktisk bruk: Det vil komme en rapport etter gjennomført test. Denne kan brukes i forbindelse med overgangen mellom barnehagen og skolen – etter samtykke fra foreldre. Rapporten vil gi grunnlag for å følge lese- og skriveutviklingen
� Les tidligere artikkel om Literate Barnetest på forskning.no .
*merk at testen nå er ferdig utviklet.
� Forskningsartikkel om Literate Barnetest
“The Dysmate-C (Literate Barnetest) produces test scores that are precise reflections of the individual’s latent skills within the different domains, and the test battery identifies students at risk for dyslexia with great accuracy. Since it measures the defining markers of dyslexia, it may be used both for screening and for diagnostic testing.”
� Bli en sertifisert testleder ved å ta vårt nettkurs