Nå er oppfølgingstesten for ungdom klar!

Oppfølgingsdelen til ungdomstesten er lansert. Med den kan man teste elever i 8., 9., og 10. trinn som får utslag på screnningdelen.

For å teste elever på 8., 9. og 10. trinn for dysleksi kan du nå bruke Literate –
ungdomstest. Ungdomstesten består av en screeningdel og en oppfølgingsdel.
Screeningtesten ble lansert tidligere i høst.

Testene er tilgjengelig på bokmål og nynorsk.

Alle instruksjoner og øvingsoppgaver blir lest opp, og testkandidaten får korrigerende tilbakemeldinger på øvingsoppgavene. Under gjennomføringen av screeningtesten behøver ikke testadministrator og testkandidat være i samme rom, og man kan kartlegge en stor gruppe samtidig.

De testkandidatene som blir “flagget” av screeningtesten bør kartlegges videre med
Oppfølgingstesten.


Denne testen gjennomføres i en klassisk én-til-én-situasjon, og tar ca. 12 minutter.
Resultatene foreligger umiddelbart etter endt testing, og er lett å tolke. En automatisk
generert rapport gir dessuten god støtte til vurderingen av resultatene.

Literate-testene tilbyr Norges høyeste sivile sikkerhetsnivå, og det er kun
testadministrator som har tilgang til resultatene etter gjennomført test.


Ved å ta i bruk Literate-testene bidrar du til at
de som har dysleksi får hjelp tidligst mulig.


Testadministratorer som er sertifisert for barne- og voksentesten vil også være sertifisert
for denne testen. Testen er tilgjengelig for de som har “Fullt” abonnement.

Bli en sertifisert testleder:
➜ Se vår dagskurskalender
➜ Ta nettbasert kurs

For å bli testleder må man være utdannet lærer, førskolelærer, spesialpedagog, logoped, psykolog eller tilsvarende.

Del på e-post
Del på Twitter
Del på Facebook

Literate Dysleksitest er utviklet for å avdekke lese-og skrivevansker og dysleksi hos barn, ungdom og voksne.

Dyslekstitestene består av screeningtester og oppfølgingstester, som igjen består av ulike deltester.

Som en del vårt mål å styrke allmennkunnskapen om dysleksi og lese- og skrivevansker, skriver vi artikler som vi legger ut jevnlig.

Vil du få beskjed når vi publiserer nye artikler?

Anbefalte artikler
Bilde

Dysmate dysleksitester oversettes til tysk, svensk og engelsk.

Professor Trude Nergård Nilssen ved UiT Norges Arktiske Universitet leder en gruppe forskere fra Umeå Universitetet, Linné universitetet, Potsdam Universitetet, det Europeiske universitetet i Flensburg og Oxford som er i gang med å oversette og tilpasse Dysmate dysleksitester til svensk, tysk og engelsk.

LES MER
Bilde av barnetest
Bilde

Kundehistorie – Markaplassen skole

60 elever tar da testen parallelt i løpet av en dobbeltime. Vi har 6 klasser så det tar ca. en dag å screene et helt kull. Når elevene er ferdig går jeg igjennom alle 180 elevene og ser hvem som har anbefales videre utredning.

LES MER
Bilde av Torunn Dovlad, Tanja Sæbø og Alice Eikeland Undheim
Bilde

Kundehistorie – Ve Skole

Systematisk kartlegging på alle (screeningtest) er viktig for å oppdage de som ofte går under radaren og som er gode til å kompensere for vansken. Dette er noe alle elever på 2.trinn og 8.trinn gjennomfører, så elevene har et avslappet forhold til det. Mange på 8. er ofte nysgjerrig på hvordan det har gått og etterspør raskt resultater. Det føles for de fleste som “en lettelse” å få diagnose, en forklaring på utfordringene.

LES MER
Bilde av elever for Slåtthaug vgs
Bilde

Kundehistorie – Slåtthaug videregående

De første årene jeg screenet, kalte jeg inn alle elevene som slo ut inn til en Logos-test. Det var en vanvittig arbeidsmengde, men det viste seg å være så tett korrelasjon mellom screeningen og Logos. Her hos oss samarbeidet jeg nært med en PP-rådgiver da vi var på vei over fra Logos til Dysmate, og fikk hjelp til å vurdere hvilken informasjon vi måtte få med. Nå bruker de den Dysmaterapporten vi produserer.

LES MER

Nyhetsbrev

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no