Dysleksitest for voksne – screening og oppfølging

Siden lansering av Screeningtesten for voksne i 2018 er det blitt tatt over 7000 tester. Nå lanserer vi Oppfølgingstesten for voksne. Med en kombinasjon av screening- og oppfølgingstesten kan man med stor sikkerhet konkludere om personen har dysleksi eller ikke.

Dysleksi er verdes mest utbredte læringsvanske. Det er estimert at mellom 5 og 10% av befolkningen har dysleksi i forskjellig grad.

Mange voksne sliter med lesing og skriving uten å vite at de har dysleksi.


Internasjonal forskning viser at i dag er det kun 1 av 5 av personer med dysleksi som blir oppdaget og får diagnose. Dette fører til enorme kostnader både for samfunnet og ikke minst individet.

Siden lansering av Screeningtesten for voksne i 2018 er det blitt tatt over 7000 tester. Nå lanserer vi Oppfølgingstesten for voksne. Med en kombinasjon av screening- og oppfølgingstesten kan man med stor sikkerhet konkludere om personen har dysleksi eller ikke.

Les artikkelen om Screening og Diagnostisering

Screeningtesten tar ca. 40 minutter, kan fjernadministreres og tas av flere personer samtidig. Vi anbefaler at personer som blir flagget av screeningtesten utredes videre med Literate oppfølgingstest. Denne testen gjennomføres i en klassisk én-til-én situasjon og tar ca. 15 minutter. Resultatene foreligger umiddelbart etter endt testing, og er lett å tolke. En automatisk generert rapport gir dessuten god støtte til vurderingen av resultatene.


Det å få en forklaring på hvorfor det har vært så vanskelig å lese og/eller skrive, er for veldig mange en stor lettelse.
Man får en bekreftelse på at man ikke har vært “lat” eller “dum”.
Med dysleksidiagnosen får man også krav på tilrettelegging og hjelpemidler på arbeidsplassen: https://dysleksinorge.no/rettigheter-voksne/



Literate dysleksitester har høy reliabilitet (dvs. målesikkerhet), og validitet. De statistiske beregningene fra normeringsstudiene viser at testene er veldig godt egnet til å skille individer med mulig dysleksi og individer uten dysleksi.

Måleegenskapene til voksentesten er publisert i det internasjonale fagfellevurderte forskningstiddskriftet Dyslexia.


Testadministratorer som er sertifisert for barne- og voksentesten vil også være sertifisert for denne testen. Testen er tilgjengelig for de som har “Fullt” abonnement.

Bli en sertifisert testleder:
➜ se vår dagskurskalender
➜ ta vårt nettbaserte kurs

Del på e-post
Del på Twitter
Del på Facebook

Literate Dysleksitest er utviklet for å avdekke lese-og skrivevansker og dysleksi hos barn, ungdom og voksne.

Dyslekstitestene består av screeningtester og oppfølgingstester, som igjen består av ulike deltester.

Som en del vårt mål å styrke allmennkunnskapen om dysleksi og lese- og skrivevansker, skriver vi artikler som vi legger ut jevnlig.

Vil du få beskjed når vi publiserer nye artikler?

Anbefalte artikler
Bilde

Dysmate dysleksitester oversettes til tysk, svensk og engelsk.

Professor Trude Nergård Nilssen ved UiT Norges Arktiske Universitet leder en gruppe forskere fra Umeå Universitetet, Linné universitetet, Potsdam Universitetet, det Europeiske universitetet i Flensburg og Oxford som er i gang med å oversette og tilpasse Dysmate dysleksitester til svensk, tysk og engelsk.

LES MER
Bilde av barnetest
Bilde

Kundehistorie – Markaplassen skole

60 elever tar da testen parallelt i løpet av en dobbeltime. Vi har 6 klasser så det tar ca. en dag å screene et helt kull. Når elevene er ferdig går jeg igjennom alle 180 elevene og ser hvem som har anbefales videre utredning.

LES MER
Bilde av Torunn Dovlad, Tanja Sæbø og Alice Eikeland Undheim
Bilde

Kundehistorie – Ve Skole

Systematisk kartlegging på alle (screeningtest) er viktig for å oppdage de som ofte går under radaren og som er gode til å kompensere for vansken. Dette er noe alle elever på 2.trinn og 8.trinn gjennomfører, så elevene har et avslappet forhold til det. Mange på 8. er ofte nysgjerrig på hvordan det har gått og etterspør raskt resultater. Det føles for de fleste som “en lettelse” å få diagnose, en forklaring på utfordringene.

LES MER
Bilde av elever for Slåtthaug vgs
Bilde

Kundehistorie – Slåtthaug videregående

De første årene jeg screenet, kalte jeg inn alle elevene som slo ut inn til en Logos-test. Det var en vanvittig arbeidsmengde, men det viste seg å være så tett korrelasjon mellom screeningen og Logos. Her hos oss samarbeidet jeg nært med en PP-rådgiver da vi var på vei over fra Logos til Dysmate, og fikk hjelp til å vurdere hvilken informasjon vi måtte få med. Nå bruker de den Dysmaterapporten vi produserer.

LES MER

Nyhetsbrev

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no