Da Kent-Rune Myrseth fikk diagnosen dysleksi som 38-åring, ble han glad. Nå håper han at Dysleksistudien i Tromsø skal gjøre at andre dyslektikere får hjelp allerede i barnehagen.
Da Kent-Rune Myrseth fikk diagnosen dysleksi som 38-åring, ble han glad. Nå håper han at Dysleksistudien i Tromsø skal gjøre at andre dyslektikere får hjelp allerede i barnehagen.
Dysmate Dysleksitest er utviklet for å avdekke lese-og skrivevansker og dysleksi hos barn, ungdom og voksne.
Dyslekstitestene består av screeningtester og oppfølgingstester, som igjen består av ulike deltester.
Som en del vårt mål å styrke allmennkunnskapen om dysleksi og lese- og skrivevansker, skriver vi artikler som vi legger ut jevnlig.
Vil du få beskjed når vi publiserer nye artikler?
Dysmatetestene kommer nå med et nytt design. Oversikter og lister er fått et ryddigere oppsett slik at man raskere finner informasjon. Handlingsknapper har fått en mer synlig plassering og nye farger slik at løsningen blir enklere og mer intuitiv å bruke. Utseende på skjemaer og rapporter har også blitt forbedret.
Mye av tilretteleggingen vi planlegger for elever med dysleksi, kommer alle elevene til gode; for eksempel fokus på språklig bevissthet, varierte arbeidsformer, utforsking av begreper og læringsstrategier, bruk av konkreter m.m. Derfor, i prosessen av å bli en dysleksivennlig skole, har vi begynt å fase ut arbeidet med individuelle mål- og tiltaksplaner for elever med dysleksi, og heller fokusere på hvordan undervisningen vår er lagt opp hver eneste dag. Målet er at undervisningen vår skal bli dysleksivennlig, slik at alle elever opplever et løft innenfor lesing og skriving, større grad av mestring, og mer varierte undervisningsformer.
Les om en studie av kartleggingsinstrumenter og kriterier PP-tjenesten benytter ved mistanke om dysleksi, og hvordan tjenesten samarbeider med skoler.
Tidligere har ikke skolene i kommunen hatt et verktøy de mener er godt nok til å fange opp elever med dysleksi. Med det nye verktøyet Dysmate skal alle elevene screenes før de starter på videregående.
– Det har vært mer tilfeldig og det var ikke et vanntett system. Det får du kanskje ikke uansett hvilket verktøy du bruker, men dette er noe nytt som har kommet og som vi hev oss over så fort vi hørte om det, sier Line Hansen Hjellup.
Takk til alle som var på webinaret 14. februar! Og vi setter stor pris på de hyggelige tilbakemeldinger dere har sendt oss! Se opptak fra Webinar med spesialpedagog Hilde Nøstvik Larsen.
Ved å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no