Screening på avstand – svar på tidenes utfordring

Laila Elverum har gjennomført screening for dysleksi via Teams og FaceTime.

Laila Elverum har gjennomført screening for dysleksi via Teams og FaceTime.

Screening på avstand - svar på tidenes utfordring 1

❖ Hvorfor mener du det er viktig å screene barn og ungdom for dysleksi?

Det er vesentlig for den enkeltes lese- og skriveutvikling at vi på tidigst mulig tidspunkt kan screene og tilrettelegge ut fra individuelle behov.

Tidlig screening vil bidra til å hindre at mange barn og unge får en tung og strevsom skoletid. For foreldre/foresatte vil den bidra til mindre frustrasjoner og bekymringer.

Samfunnsmessig er det god investering at alle utvikler gode lese og skriveferdigheter.

Screeningen er enkel og rask å administrere og gir verdifull informasjon om lese – og skriveferdigheten. Screeningen vil bidra til å kunne gi en god tilrettelegging for den enkelte elev i skolen. Resultatet på screeningen foreligger umiddelbart etter gjennomføringen. 

❖ Hvordan kjenner du Literate? Fortell litt om din erfaring med oss. 

Gjennom kontakt med Dysleksi Norge og arbeidet med å bli en dysleksivennlig barneskole ble jeg kjent med Literate screeningtest. 

Jeg gjennomførte sertifiseringskurs i Trondheim, og i tillegg sertifiseringskurs på nett når barnetesten var klar.

Har positiv erfaring med å gjennomføre Literate barnetest og voksentest. Det er lett å få kontakt via telefon og epost hvis du har spørsmål om testene, og du får raskt svar på spørsmål du stiller.

❖ Hvorfor var det behov for testing via Teams / FaceTime? Fortell om dine erfaringer. 

Det å kunne gjennomføre en digital screening gjør det enklere – testen kan gjennomføres når som helst og hvor som helst. Spesielt viktig nå under pandemien.

Jeg gjennomførte Literate screeningtest – barnetesten via FaceTime og Teams.

Positiv erfaring med at det ble gjennomført et formøte på teams med forelder slik at vi fikk gjennomgått deres rolle under gjennomføringen – passe på at det fungerte teknisk. Den voksne som sitter sammen med eleven/barnet har en passiv rolle i gjennomføringen. 

Det å ha eleven i skjermbildet gir muligheter for å observere atferd i testsituasjon.

For barn kan det å sitte i trygge omgivelser skape en god ramme for testsituasjon.

Viktig å skrive en rapport etter screeningen med forslag til tiltak og evt anbefalinger om videre utredning! Positiv erfaring med gjennomgang av rapport på teams. 

Del på e-post
Del på Twitter
Del på Facebook

Dysmate Dysleksitest er utviklet for å avdekke lese-og skrivevansker og dysleksi hos barn, ungdom og voksne.

Dyslekstitestene består av screeningtester og oppfølgingstester, som igjen består av ulike deltester.

Som en del vårt mål å styrke allmennkunnskapen om dysleksi og lese- og skrivevansker, skriver vi artikler som vi legger ut jevnlig.

Vil du få beskjed når vi publiserer nye artikler?

Anbefalte artikler
Dysmate Ny Funksjonalitet

Nytt design

Dysmatetestene kommer nå med et nytt design. Oversikter og lister er fått et ryddigere oppsett slik at man raskere finner informasjon. Handlingsknapper har fått en mer synlig plassering og nye farger slik at løsningen blir enklere og mer intuitiv å bruke. Utseende på skjemaer og rapporter har også blitt forbedret.

LES MER
Nardo skole - screening for dysleksi med Dysmate

Nardo skole satser på dysleksivennlig undervisning

Mye av tilretteleggingen vi planlegger for elever med dysleksi, kommer alle elevene til gode; for eksempel fokus på språklig bevissthet, varierte arbeidsformer, utforsking av begreper og læringsstrategier, bruk av konkreter m.m. Derfor, i prosessen av å bli en dysleksivennlig skole, har vi begynt å fase ut arbeidet med individuelle mål- og tiltaksplaner for elever med dysleksi, og heller fokusere på hvordan undervisningen vår er lagt opp hver eneste dag. Målet er at undervisningen vår skal bli dysleksivennlig, slik at alle elever opplever et løft innenfor lesing og skriving, større grad av mestring, og mer varierte undervisningsformer.

LES MER
Lindesnes tester alle elever i kommunen for dysleksi med Dysmate

Tester alle elever i kommunen for dysleksi med Dysmate

Tidligere har ikke skolene i kommunen hatt et verktøy de mener er godt nok til å fange opp elever med dysleksi. Med det nye verktøyet Dysmate skal alle elevene screenes før de starter på videregående.
– Det har vært mer tilfeldig og det var ikke et vanntett system. Det får du kanskje ikke uansett hvilket verktøy du bruker, men dette er noe nytt som har kommet og som vi hev oss over så fort vi hørte om det, sier Line Hansen Hjellup.

LES MER

Nyhetsbrev

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no