Her finner du informasjon og nyheter fra Dysmate.
Dysmatetestene kommer nå med et nytt design. Oversikter og lister er fått et ryddigere oppsett slik at man raskere finner informasjon. Handlingsknapper har fått en mer synlig plassering og nye farger slik at løsningen blir enklere og mer intuitiv å bruke. Utseende på skjemaer og rapporter har også blitt forbedret.
Mye av tilretteleggingen vi planlegger for elever med dysleksi, kommer alle elevene til gode; for eksempel fokus på språklig bevissthet, varierte arbeidsformer, utforsking av begreper og læringsstrategier, bruk av konkreter m.m. Derfor, i prosessen av å bli en dysleksivennlig skole, har vi begynt å fase ut arbeidet med individuelle mål- og tiltaksplaner for elever med dysleksi, og heller fokusere på hvordan undervisningen vår er lagt opp hver eneste dag. Målet er at undervisningen vår skal bli dysleksivennlig, slik at alle elever opplever et løft innenfor lesing og skriving, større grad av mestring, og mer varierte undervisningsformer.
Les om en studie av kartleggingsinstrumenter og kriterier PP-tjenesten benytter ved mistanke om dysleksi, og hvordan tjenesten samarbeider med skoler.
Tidligere har ikke skolene i kommunen hatt et verktøy de mener er godt nok til å fange opp elever med dysleksi. Med det nye verktøyet Dysmate skal alle elevene screenes før de starter på videregående.
– Det har vært mer tilfeldig og det var ikke et vanntett system. Det får du kanskje ikke uansett hvilket verktøy du bruker, men dette er noe nytt som har kommet og som vi hev oss over så fort vi hørte om det, sier Line Hansen Hjellup.
Takk til alle som var på webinaret 14. februar! Og vi setter stor pris på de hyggelige tilbakemeldinger dere har sendt oss! Se opptak fra Webinar med spesialpedagog Hilde Nøstvik Larsen.
Nå kan man fortsette en oppfølgingstest.
Fredag 23.februar så lanserer vi denne etterspurte funksjonaliteten. Det kommer også andre “usynlige” forbedringer som gjør testen mer robust for dårlig internettforbindelse.
Dette er en manual som lenge har vært etterspurt og som det ligger mye arbeid bak. Håndboka blir tilgjengelig gratis for alle brukere som har abonnement. Håndboken er forfattet av professor Trude Nergård Nilssen og den ligger der du finner rapportene. Senere kommer vi også med et Tiltakshefte.
Ditt personvern er viktig for Literate AS. Vi er opptatt av å til enhver tid trygge dine personopplysninger så mye som mulig. I dette arbeidet så gjøres det årlig kvalitetskontroller og gjennomganger av sikkerheten knyttet til ditt personvern, hvor vi søker å forbedre oss . Etter årets gjennomgang ønsker vi at alle våre kunder skriver under en ny og oppdatert databehandleravtale. Vi har også kommet med en ny personvernserklæring.
Det er nå blitt over 1800 sertifiserte testledere for Dysmate i Norge. Dere har gjennomført over 15 000 tester i år og oppdaget dysleksi hos mange som ellers kunne ha gått under radaren.
Takk for deres innsats i 2023 med å avdekke dysleksi hos barn, ungdom og voksne! Dere gjør en forskjell 🙌
Hvis dere ønsker at enda flere i din kommune tar i bruk Dysmate og flere får hjelp så tidlig som mulig kan du laste ned en én sides brosjyre om Dysmate her.
Takk til alle som var på webinaret 1. november! Og vi setter stor pris på de hyggelige tilbakemeldinger dere har sendt oss!
Se opptak fra Webinar med spesialpedagog Hilde Nøstvik Larsen.
6. september 2023 holdt Dysmate et fagwebinar om dysleksi med spesialpedagog Hilde Nøstvik Larsen.
Det ble over 250 påmeldte, og vi fikk enda flere forespørsler om opptak og presentasjon.
Her kan du se opptaket ⬇
Screening i stor skala blir enda mer tilgjengelig fra høsten 2023. Prisen per screeningtest er redusert fra 50 kr til 10 kr, og skoler kan oppgradere abonnement til å inkludere ubegrenset antall tester.
Testledere som allerede har abonnement får automatisk redusert pris per test fom august 2023.
Høsten 2023 tilbyr Literate pedagogisk støtte til alle sertifiserte brukere av Dysmate. Spesialpedagog Hilde Nøstvik Larsen kommer til å svare på faglige spørsmål både på epost og under fagseminarer via Zoom.
Tidligere statsminister Erna Solberg, Høyres leder og parlamentarisk leder for Høyres stortingsgruppe, forteller om litt om hvordan det er å ha dysleksi og gir noen råd.
Dysleksivennlig oppvekst er et samarbeid mellom grunnskolen i Lindesnes kommune og Mandal videregående skole.
Mandal videregående skole er en dysleksivennlig skole og mottaker av omtrent 90 % av grunnskoleelevene fra Lindesnes kommune.
Nå har Lindesnes kommune inngått en kommuneavtale på Dysmate.
Professor Trude Nergård Nilssen ved UiT Norges Arktiske Universitet leder en gruppe forskere fra Umeå Universitetet, Linné universitetet, Potsdam Universitetet, det Europeiske universitetet i Flensburg og Oxford som er i gang med å oversette og tilpasse Dysmate dysleksitester til svensk, tysk og engelsk.
60 elever tar da testen parallelt i løpet av en dobbeltime. Vi har 6 klasser så det tar ca. en dag å screene et helt kull. Når elevene er ferdig går jeg igjennom alle 180 elevene og ser hvem som har anbefales videre utredning.
Systematisk kartlegging på alle (screeningtest) er viktig for å oppdage de som ofte går under radaren og som er gode til å kompensere for vansken. Dette er noe alle elever på 2.trinn og 8.trinn gjennomfører, så elevene har et avslappet forhold til det. Mange på 8. er ofte nysgjerrig på hvordan det har gått og etterspør raskt resultater. Det føles for de fleste som “en lettelse” å få diagnose, en forklaring på utfordringene.
De første årene jeg screenet, kalte jeg inn alle elevene som slo ut inn til en Logos-test. Det var en vanvittig arbeidsmengde, men det viste seg å være så tett korrelasjon mellom screeningen og Logos. Her hos oss samarbeidet jeg nært med en PP-rådgiver da vi var på vei over fra Logos til Dysmate, og fikk hjelp til å vurdere hvilken informasjon vi måtte få med. Nå bruker de den Dysmaterapporten vi produserer.
Lærerne har ikke nok kunnskap for å se etter tegn på dysleksi, sier Utdaninngsforbundet.
Tilbudet er for tilfeldig. Det spørs hvilken skole eleven går på.
Vi kommer med ny versjon av dysleksitesten for barn 7.november. Denne kaller vi Dysmate-C, og er delt i en screeningtest og en oppfølgingstest. Deres tilbakemeldinger har vært viktige i utviklingen av den nye testen.
Når skolene involveres tettere i kartleggingsprosessen opplever vi at lærerne får en større forståelse av elevenes vansker og hvordan det kan tilrettelegges i klasserommet. Vi har så langt gode erfaringer med å kombinere Dysmate med andre kartlegginger. Ved å gjøre det på den måten får vi et bredere bilde av elevens lese- og skriveutvikling.
Over halvparten får dysleksidiagnose i ungdomsskolen eller senere i Norge. En av fem får ikke diagnosen før i videregående. Se innslag i dagsrevyen 28.sept 22
Dysmate er valgt på bakgrunn av at den er digitalisert og enkel å administrere. Den har i tillegg høy reliabilitet, og validitet, og er anbefalt oss fra Dysleksi Norge, PPT i Agder og andre videregående skoler vi samarbeider med.
“Mer eller mindre vellykkede strategier gjør at noen elever etter hvert kan havne på feil utdanning og yrkesvalg, fordi de har mye større akademiske evner enn det som vises på karakterutskrift og vitnemål.”
I dette intervjuet forteller Professor Trude Nergård NIlssen hvordan Literate kan brukes i diagnostisering av dysleksi.
Barnehagebarn på fem år har kanskje ikke lært seg hverken å lese eller skrive ennå. Men man kan likevel avdekke risiko for dysleksi, sier professor i spesialpedagogikk Trude Nergård Nilssen ved UiT Norges arktiske universitet.
Barnehager over hele landet har bidratt til å utvikle den aller første dysleksitesten for førskolebarn.
Nå trenger man ikke ha med selvevaluering/anamanese i screeningtest (ungdom) og Screeningtest (voksen). Man kan også logge inn med pinkode.
Med Literate Barnetest (Dysmate-C) kan man nå enkelt gjennomføre en screeningtest i siste året i barnehagen.
Nå har du muligheten til å se litt inn i fremtiden med oss! Vi lanserer en pilot som vil være starten på en forbedret versjon av barnetesten (Dysmate – C). Først viser vi fram deltesten “ett-minutt testen” med talegjenkjenning normert for 1.-7.klasse.
Møt Dysmate!
Dysmate er barnas venn som hjelper dem gjennom dysleksi-testene.
Dysmate er en figur som vi introduserer i barnetesten. Dysmate skal gjøre det spennende og ufarlig å ta testene. Den vil også være et morsomt innslag og gi inspirasjon når det er nødvendig.
Siden lansering av Screeningtesten for voksne i 2018 er det blitt tatt over 7000 tester. Nå lanserer vi Oppfølgingstesten for voksne. Med en kombinasjon av screening- og oppfølgingstesten kan man med stor sikkerhet konkludere om personen har dysleksi eller ikke.
“The Dysmate-C (Literate Barnetest) produces test scores that are precise reflections of the individual’s latent skills within the different domains, and the test battery identifies students at risk for dyslexia with great accuracy. Since it measures the defining markers of dyslexia, it may be used both for screening and for diagnostic testing.”
Abstract: The aim of this study was to develop and investigate the psychometric properties of a screening protocol for Norwegian students in upper secondary school. The protocol was designed to assess skills that are at stake in dyslexia. It was administered to 232 students. In the absence of a “gold standard,” comparisons were made between students who reported normal literacy skills (n = 184) and literacy problems (n = 48). Significant group differences were found across all areas. Logistic regression and receiver operating characteristic curve analyses demonstrated good discriminatory power. The screening protocol met the standards for reliability and validity. It has the potential to be a useful tool for teachers to identify students at risk for dyslexia and who thus need to be referred to a full diagnostic investigation.
Kan Literate-testene kan brukes til å stille dysleksi-diagnose?
Til dette er svaret ja! I denne bloggen forklarer professor Trude Nergård Nilssen hvordan.
Dysleksi er ikke begrenset til vansker med lesing og skriving. Utallige studier har dokumentert at lesing og skriving er tett bundet til bestemte kognitive ferdigheter. Det er når disse lese-relaterte kognitive ferdigheter svikter at det oppstår lese- og skrivevansker. Les om viktigheten av å identifisere risikobarna og å iverksette målrettede tiltak før lese- og skrivevanskene får utvikle seg.
Literate har utvidet pålogningsmulighetene for testadministratorer med FEIDE. Oslo kommune vil bruke 2-faktors FEIDE for pålogning til løsningen for å ha tilstrekkelig sikkerhet.
Oppfølgingsdelen til ungdomstesten er lansert. Med den kan man teste elever i 8., 9., og 10. trinn som får utslag på screnningdelen.
Ved å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no