Det er nå blitt over 1800 sertifiserte testledere for Dysmate i Norge. Dere har gjennomført over 15 000 tester i år og oppdaget dysleksi hos mange som ellers kunne ha gått under radaren.
Takk for deres innsats i 2023 med å avdekke dysleksi hos barn, ungdom og voksne! Dere gjør en forskjell 🙌
Hvis dere ønsker at enda flere i din kommune tar i bruk Dysmate og flere får hjelp så tidlig som mulig kan du laste ned en én sides brosjyre om Dysmate her.
Ikke minst, takk for deres tilbakemeldinger og hjelp med å gjøre Dysmate enda bedre! Vi gleder oss til å fortsette å støtte dere, slik at personer med dysleksi blir oppdaget og får den hjelpen de trenger, så tidlig som mulig.
Det er i dag bred forskningsmessig enighet om at en kan se risikomarkører for dysleksi allerede i barnehage og 1.klasse. Vi vet også at effekten av intensive tiltak reduseres med inntil 50% innen barnet når 3.klasse. Likevel råder det mange steder fortsatt en holdning om å vente- og se.
Stadig flere skoler og kommuner tar i bruk Dysmate som et ledd i sitt arbeid med å sikre at elever med dysleksi fanges opp på et tidlig stadium og slik komme raskt i gang med god og effektiv hjelp.
Dysmate er utviklet ved Universitetet i Tromsø av professor Trude Nergård Nilssen. Testene består av 2 deler; en screeningtest som måler elevens lese- og skriveferdigheter og en oppfølgingstest som måler de språklig-kognitive markørene for dysleksi.
Testene er tidseffektive. Screeningen tar 35-40 min og kan tas i gruppe eller hel klasse. Oppfølgingen tar 15-20 min og gjennomføres 1:1. Resultatene foreligger med det samme gjennomføringen er avsluttet.
Det finnes 3 ulike Dysmate tester
A (adult): Gjelder for elever i videregående skole og voksne
Y (youth): Gjelder for elever på ungdomstrinnet
C (child): Gjelder for elever i siste år i barnehage + 1 trinn, og for elever på 2.-7.trinn.
Testene er standardiserte og normerte og har meget gode måleegenskaper. De er nøyaktige, pålitelige og valide. Testenes måleegneskaper er fagfellevurdert og publisert i internasjonalt ledende vitenskapelige tidsskrift.
Stadig flere implementerer Dysmate som en del av kommunens ordinære kartleggingsplan, og slik legger til rette for at elever med risiko for dysleksi fanges opp tidligere.
Normerte tester øker kvaliteten på kartleggingsarbeidet og hjelper oss til å sikre god hjelp til riktig tid.