Kartleggingsprøver for dysleksi

Dysleksi – kartlegging til besvær

Les om en studie av kartleggingsinstrumenter og kriterier PP-tjenesten benytter ved mistanke om dysleksi, og hvordan tjenesten samarbeider med skoler.

“Screeningprøver som brukes på hele klasser, kan fange opp en gruppe elever som strever med lesing. Blant disse vil det være elever som har dysleksi, og for å finne disse må vi bruke prøver som er utviklet for å avdekke dysleksi. Det er utviklet prøver som kan benyttes tidlig i skoleløpet ved mistanke om dysleksi, og tester som kan benyttes for å identifisere dysleksi. STAS junior (Klinkenberg mfl., 2022) og Dysmate (Dysmate, 2022) er tester som er utviklet for å identifisere elever som strever allerede fra 1. klasse. Slike tester kan bidra til at flere elever blir identifisert og tilbudt intensivert leseopplæring tidlig i skoleløpet. Det er også utviklet testbatterier som har til hensikt å identifisere elever med dysleksi, blant annet Logos, Dysmate og STAS.”

Kartleggingsprøver for dysleksi

Dysmate er eneste test som måler alle kriterier i studien, og allerede før Dysmate ble lansert for barne- og ungdomsskolen mente 22% av PP-tjenestene at den var det mest sentrale instrumentet i utredning for dysleksi.

Del på e-post
Del på Twitter
Del på Facebook

Dysmate Dysleksitest er utviklet for å avdekke lese-og skrivevansker og dysleksi hos barn, ungdom og voksne.

Dyslekstitestene består av screeningtester og oppfølgingstester, som igjen består av ulike deltester.

Som en del vårt mål å styrke allmennkunnskapen om dysleksi og lese- og skrivevansker, skriver vi artikler som vi legger ut jevnlig.

Vil du få beskjed når vi publiserer nye artikler?

Anbefalte artikler
Kari Garberg og Monica Kvarsvik

Testing i storskala med Feide 2.0 – rutiner og erfaringer fra Frol barneskole

“Vi har gode erfaringer med å bruke Feide 2-0. Det blir oversiktlig og greit for testledere, samtidig som det er lett for elevene å gjenoppta en test om de ikke gjør seg ferdig ved første oppstart. Testene er veldig selvforklarende så elevene jobber selvstendig under testingen. Vi får raskt tilgang til resultatene under klassene elevene tilhører. Flott at vi som er testadministratorer på skolen, kan se alle elevers resultater.”
– Intervju med Kari Garberg og Monica Kvarsvik, Frol Barneskole.

LES MER
Trude Nergård Nilssen

Videreutvikling av Dysmate

Nå kan vi gjøre både tolknings- og utredningsprosessen enklere.

De nye testene gir en mye klarere indikasjon på om det er grunn til å mistenke DLD/leseforståelsesvansker, dysleksi, eller en kombinasjon av disse. Med denne innsikten kan lærerne tilby elevene mer målrettede og tilpassede tiltak.

LES MER

Literate og Conexus inngår samarbeid

Literate og Conexus inngår en samarbeidsavtale med mål om å tilby resultater fra Dysmate screeningtest i Conexus Engage.
Dette vil være en stor forbedring siden alle lærere på skolen vil få se en intuitiv og enkel fremstilling av kandidatenes resultater fra screeningtesten.

LES MER

Nyhetsbrev

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no