Lærerne har ikke nok kunnskap for å se etter tegn på dysleksi
Lærerne har ikke nok kunnskap for å se etter tegn på dysleksi, sier Utdaninngsforbundet.
Tilbudet er for tilfeldig. Det spørs hvilken skole eleven går på.
Her finner du informative artikler basert på vitenskap.
Lærerne har ikke nok kunnskap for å se etter tegn på dysleksi, sier Utdaninngsforbundet.
Tilbudet er for tilfeldig. Det spørs hvilken skole eleven går på.
Når skolene involveres tettere i kartleggingsprosessen opplever vi at lærerne får en større forståelse av elevenes vansker og hvordan det kan tilrettelegges i klasserommet. Vi har så langt gode erfaringer med å kombinere Dysmate med andre kartlegginger. Ved å gjøre det på den måten får vi et bredere bilde av elevens lese- og skriveutvikling.
Endringer i opplæringsloven stiller økte krav til lokal kompetanse. Utredningspraksis i Norge varierer, og over halvparten får ikke påvist dysleksi før i ungdomsskolen.
Tryggheim skole har testet over 350 elever for dysleksi.
Her forteller de om sine erfaringer.
Laila Elverum har gjennomført screening for dysleksi via Teams og FaceTime.
Da Kent-Rune Myrseth fikk diagnosen dysleksi som 38-åring, ble han glad. Nå håper han at Dysleksistudien i Tromsø skal gjøre at andre dyslektikere får hjelp allerede i barnehagen.
Ved å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no