Trude Nergård Nilssen

Videreutvikling av Dysmate

Nå kan vi gjøre både tolknings- og utredningsprosessen enklere. De nye testene gir en mye klarere indikasjon på om det er grunn til å mistenke DLD/leseforståelsesvansker, dysleksi, eller en kombinasjon av disse. Med denne innsikten kan lærerne tilby elevene mer målrettede og tilpassede tiltak.

Trude, hvorfor og hvordan skal Dysmate-testene revideres?

Dysmate-testene skal revideres av flere viktige grunner. Først og fremst er det nødvendig å oppdatere normene, da leseferdighetene i befolkningen endrer seg over tid. Det er viktig at normene gjenspeiler disse endringene og at testresultatene er i samsvar med tiden. Generelt er det viktig at psykometriske tester revideres regelmessig for å bevare deres relevans og nøyaktighet.

I tillegg har vi, basert på omfattende bruk og tilbakemeldinger fra brukere, gjort endringer og forbedringer i noen av deltestene. For eksempel har vi endret strukturen på leseprøven for ungdomstrinnet, noe som krever at deltesten normeres på nytt.

Videre har jeg utviklet nye deltester som skal legges til den originale screeningtesten og oppfølgingstesten. Allerede da vi lanserte sertifiseringskurset i 2020, lærte vi fagfolk om de to ulike typene lesevansker – dysleksi og leseforståelsessvikt – hvor dysleksi feilaktig brukes som en fellesbetegnelse. Gjennom håndboka og testrapportene har vi informert fagfolk om at elever med spesifikke profiler bør vurderes for utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD). Nå kan vi endelig gjøre både tolknings- og utredningsprosessen enklere. De nye testene gir en mye klarere indikasjon på om det er grunn til å mistenke DLD/leseforståelsesvansker, dysleksi, eller en kombinasjon av disse. Med denne innsikten kan lærerne tilby elevene mer målrettede og tilpassede tiltak. Vi vil inkludere én ny deltest i screeningtesten og to i oppfølgingstesten, basert på den aller nyeste forskningen og kunnskapsoppsummeringer.

Til slutt går vi bort fra tradisjonelle normer, som er brukt av de mest kjente testene, inkludert Dysmate. Det er viktig å understreke at det ikke er noe feil med de eksisterende normene, og resultatene de gir er pålitelige. Imidlertid gir den nye normeringen en enda bedre vurdering av elevers prestasjoner, siden de også tar hensyn til faktorer som kjønn og språkstatus, som omfatter om eleven er ettspråklig norsk eller to- eller flerspråklig.

 

Nyheter Dysmate

Vil de nye testene ta mer tid?

Svaret er både ja og nei. Screeningtesten, som kan gjennomføres av hele klassen samtidig, vil ikke ta lengre tid. Vi har justert den originale screeningtesten slik at den nye deltesten ikke øker den totale gjennomføringstiden. Derimot vil de to nye deltestene i oppfølgingstesten kreve omtrent 10 minutter ekstra i en tradisjonell én-til-én testsituasjon med en testadministrator. Denne ekstra tiden gir imidlertid et betydelig bedre grunnlag for å trekke konklusjoner. Vi vurderer også å gjøre disse deltestene valgfrie, slik at testadministrator kan velge å inkludere dem basert på resultatene fra screeningtesten. Dette er noe vi ikke har avgjort helt ennå, men det kan gi brukerne større fleksibilitet i testadministrasjonen.

Må man gjennomføre ny sertifisering?

Nei, det er ikke nødvendig å sertifisere seg på nytt. Dysmate kan fortsatt benyttes som før, og Literate vil arrangere webinarer og tilby gratis opplæring for eksisterende brukere, slik at de blir kjent med de nye testene. Dette vil bidra til en smidig overgang til de oppdaterte testene.

Kan Dysmate fortsatt brukes som før?

Ja, Dysmate kan benyttes som tidligere, og allerede gjennomførte tester vil fortsatt være gyldige.

Meld din interesse for å delta i studien her: 

Del på e-post
Del på Twitter
Del på Facebook

Dysmate Dysleksitest er utviklet for å avdekke lese-og skrivevansker og dysleksi hos barn, ungdom og voksne.

Dyslekstitestene består av screeningtester og oppfølgingstester, som igjen består av ulike deltester.

Som en del vårt mål å styrke allmennkunnskapen om dysleksi og lese- og skrivevansker, skriver vi artikler som vi legger ut jevnlig.

Vil du få beskjed når vi publiserer nye artikler?

Anbefalte artikler
Trude Nergård Nilssen

Videreutvikling av Dysmate

Nå kan vi gjøre både tolknings- og utredningsprosessen enklere.

De nye testene gir en mye klarere indikasjon på om det er grunn til å mistenke DLD/leseforståelsesvansker, dysleksi, eller en kombinasjon av disse. Med denne innsikten kan lærerne tilby elevene mer målrettede og tilpassede tiltak.

LES MER

Literate og Conexus inngår samarbeid

Literate og Conexus inngår en samarbeidsavtale med mål om å tilby resultater fra Dysmate screeningtest i Conexus Engage.
Dette vil være en stor forbedring siden alle lærere på skolen vil få se en intuitiv og enkel fremstilling av kandidatenes resultater fra screeningtesten.

LES MER
Screening VGS

Flekkefjord VGS kartlegger alle nye elever for lese- og skrivevansker

Flekkefjord videregående skole er en dysleksivennlig skole, som kartlegger alle nye elever for mulige lese- og skrivevansker. Vår erfaring viser at noen ungdommer har gått igjennom hele barne- og ungdomsskolen uten å bli oppdaget som dyslektikere. Med lengre tekster og høyere krav blir lesing og skriving ofte en større utfordring enn på barne- og ungdomsskolen.

LES MER
Feide 2.0 Dysmate

Forenklet screening i grupper med FEIDE 2.0

Feide 2.0 har en rekke fordeler, spesielt for de som ønsker å screene hele barne- og ungdomskoler. Sertifiserte testadministrator trenger ikke å sende ut tester, men får resultatene direkte i skolegruppen, ferdig sortert i klasser.

LES MER

Nyhetsbrev

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no