Testing av alle elever på Tryggheim

Tryggheim skole har testet over 350 elever for dysleksi. Her forteller de om sine erfaringer.

Tryggheim skole har testet over 350 elever for dysleksi.
Her forteller de om sine erfaringer.

Testing av alle elever på Tryggheim 1

❖ Tryggheim skole er en dysleksivennlig skole som en av de første i landet, hvorfor valgte Tryggheim å bli dette?

Den viktigste grunnen er at vi ønsker Tryggheim skal være en god skole for alle elevene våre. Det innebærer blant annet at alle skal lære og alle skalfå mulighet til å vise det de har lært. Det er nettopp dette som er kjernen i det å være en dysleksivennlig skole. Så på denne måten hjelper denne betegnelsen oss til å hele tiden jobbe for å fjerne hinder for læring, og til å være bevisst på at alle elever skal få vise sin kompetanse – ut fra sine forutsetninger. 

❖ Hvordan bruker Tryggheim Literate i arbeidet?

I begynnelsen av høstsemesteret får alle Vg1-elevene tilbud om å gjennomføre screeningtesten. Testen gjennomføres som en gruppetest i de ulike klassene. Vi har tre ulike testadministratorer som står for dette arbeidet. Elevene som er borte på selve testdagen, og nye Vg2/Vg3-elever, får tilbud om å gjennomføre testen på et annet tidspunkt, enten her på skolen eller hjemme. De elevene som skårer under bekymringsgrensen på to eller flere av deltestene inviteres til samtale. Her tar vi en prat om bakgrunnen for resultatene, og om hva skolen eventuelt kan hjelpe med for å gjøre skolehverdagen best mulig for hver enkelt elev. For noen vil det også være aktuelt å gå videre med en utredning. 

 ❖ Hvorfor velger dere å kartlegge alle elevene når de begynner på skolen? Opplever dere at det er mange elever som starter på videregående med en uoppdaget dysleksi?

Bakgrunnen for kartleggingen er at vi ønsker å hjelpe elevene som bruker mye energi på lesing og skriving. I tillegg til god dialog mellom elever og lærere, gir Literate et godt utgangspunkt til å fange opp disse elevene. Flere elever synes skolearbeidet blir svært krevende når de begynner på videregående. Da er det fint å ha et verktøy som kan gi svar på om det er lese- og skrivevansker som ligger bak. Det gjør det lettere for oss å avgjøre hvilke tiltak som bør settes inn for å hjelpe den enkelte. Hvert år får vi også elever med en uoppdaget dysleksi. 

I år har vi faktisk også hatt flere henvendelser fra elever og deres foresatte som forteller at de har sett frem til å ta kartleggingsprøven Literate

De har sett hvor mye krefter barnet deres har brukt på skolearbeid, men så har barnet fått såpass greie karakterer at deres bekymringer ikke har nådd frem. Èn forelder fortalte at de så på denne testen som en «siste sjanse» til å få sjekket om det var dyslektiske vansker som lå bak. Når en får være med i en slik prosess, så oppleves det faktisk meningsfylt å jobbe med kartleggingsprøver. 

Del på e-post
Del på Twitter
Del på Facebook

Dysmate Dysleksitest er utviklet for å avdekke lese-og skrivevansker og dysleksi hos barn, ungdom og voksne.

Dyslekstitestene består av screeningtester og oppfølgingstester, som igjen består av ulike deltester.

Som en del vårt mål å styrke allmennkunnskapen om dysleksi og lese- og skrivevansker, skriver vi artikler som vi legger ut jevnlig.

Vil du få beskjed når vi publiserer nye artikler?

Anbefalte artikler
Dysmate Logo

Prisøkning fra 1.mars 2026

Etter 7 år uten å ha økt prisene må vi også sette de opp fra 1.mars 2026.
Frem til da kan du fortsatt gjøre bestilling av abonnement og å få den gamle prisen.
Prisen for sertifiseringskurs settes opp fom 1. desember 2025.
I perioden 2018 – 2025 har den generelle prisveksten vært 30%, og våre kostnader har økt tilsvarende. Samtidig har testene gjennomgått grundig utvikling for å gjøre det enda enklere å teste så mange som mulig.

LES MER
Ressursteamet ved Langevåg skule

Langevåg skules erfaringer med storskalatesting og Conexus Engage

“Erfaringa (med Conexus Engage) har vore svært positiv. Integrasjonen gir kontaktlærarar og faglærarar rask og enkel tilgong til innsikt om klassen og enkeltelevar sine styrker og utfordringar når det gjeld mellom anna avkoding, omgrepsforståing, lesing og leseforståing. Det gjer det lettare å tilpasse undervisninga til den enkelte elev, og til klassen.” – Les intervju med ressursteamet på Langevåg Skule

LES MER
Ny definisjon Dysleksi

Ny definisjon av dysleksi

Våren 2025 kom en ny definisjon av dysleksi, laget etter flere års samarbeid mellom forskere, spesialpedagoger, psykologer og personer med dysleksi. Ekspertpanelet som jobbet med dette, besto av fagfolk fra hele verden, og de brukte en metode der de gjennom flere runder med diskusjoner og tilbakemeldinger ble enige om en felles forståelse. Målet var å lage en definisjon som bygger på nyere forskning, som kan brukes på tvers av språk og kulturer, og som gir klare retningslinjer for hvordan man kan oppdage og hjelpe personer med dysleksi.

LES MER
EARLI

EARLI konferansen 2025

Vi er svært stolte over at Dysmate er involvert i fem forskningsartikler på årets EARLI 2025-konferanse (European Association for Research on Learning and Instruction). Konferansen finner sted fra 25. til 29. august i Graz, Østerrike.
Vi gleder oss til å presentere denne spennende forskningen for dere.

LES MER
Kari Garberg og Monica Kvarsvik

Testing i storskala med Feide 2.0 – rutiner og erfaringer fra Frol barneskole

“Vi har gode erfaringer med å bruke Feide 2-0. Det blir oversiktlig og greit for testledere, samtidig som det er lett for elevene å gjenoppta en test om de ikke gjør seg ferdig ved første oppstart. Testene er veldig selvforklarende så elevene jobber selvstendig under testingen. Vi får raskt tilgang til resultatene under klassene elevene tilhører. Flott at vi som er testadministratorer på skolen, kan se alle elevers resultater.”
– Intervju med Kari Garberg og Monica Kvarsvik, Frol Barneskole.

LES MER

Nyhetsbrev

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no