Moten Hanssen ved Steinerskolen i Arendal

Slik tester Steinerskolen i Arendal

"Mer eller mindre vellykkede strategier gjør at noen elever etter hvert kan havne på feil utdanning og yrkesvalg, fordi de har mye større akademiske evner enn det som vises på karakterutskrift og vitnemål."

Intervju med Morten Hanssen, Lærer og ressursperson Lingdys på Steinerskolen i Arendal


Hvorfor dere velger å screene elevene på ungdomsskolen?
Det er vanskelig å fange opp lese- og skrivevansker. Tidlig utredning er veldig viktig. Når elevene blir eldre, inn i ungdomsskolen, kan det oppleves som flaut å bruke digitale hjelpemidler.

Man må jobbe metodisk og vite hva man ser etter. Ungdommer lager ofte strategier for å skjule sine vansker. Pliktoppfyllende elever kompenserer med å lære seg ting utenat, eller bruke masse ekstra tid hjemme for å være klar til neste skoledag. Mer eller mindre vellykkede strategier gjør at noen elever etter hvert kan havne på feil utdanning og yrkesvalg, fordi de har mye større akademiske evner enn det som vises på karakterutskrift og vitnemål. Her går Norge glipp av mange talenter!

Det er trolig en sammenheng mellom skolemiljø, mobbing, trivsel og lese/skrivevansker.
Avklarte lese- og skriveferdigheter og praktiske tiltak betyr mye for den enkelte, for skolemiljøet og for lærernes arbeidsmiljø.

Hvordan resultatene brukes opp mot PPT?
Vi har begynt dialogen med lokal ppt, men det er ikke enkelt å få gjennomslag for at Literate/ Dysmate- testene i seg selv har diagnostisk utsagns-kraft. I første omgang er det veldig bra å få avklart at det foreligger dysleksi, som utløser rettigheter til hjelpemidler og lengre tid på prøver, blant annet.

Vi fortsetter dialogen med lokal ppt, der målet er å få en økt felles forståelse av at rask avklaring sparer mange ressurser i hjelpeapparatet og sparer mange frustrasjoner hos eleven.

Hvordan testene fungerer i praksis?  
Mange elever i barnetrinnet synes at testene er rare og morsomme. Det er som oftest veldig god tone mellom elevene og testleder. Elevene må føle seg trygge slik at de får prestert best mulig i testsituasjonene. Testrapportene fungerer godt for faglige samtaler med klasselærere, uavhengig av dysleksi-diagnostisering.

Dersom noen elever er i grenseland, men innenfor, går det an å teste igjen neste semester/skoleår, for å se om eleven ligger nærmere norm eller har falt av. Deretter går man eventuelt videre til at ppt fastsetter en dysleksi-diagnose.

Jeg er glad for at man nå kan gjøre screening i ungdomsskolen ved hjelp av e-post login og en pin-kode.

Vi som skole føler en trygghet i at vi rekker over alle elevene våre, ikke bare de som noen har uttrykt bekymring for.

Morten Hanssen
Lærer og ressursperson Lingdys
Steinerskolen i Arendal

Del på e-post
Del på Twitter
Del på Facebook

Dysmate Dysleksitest er utviklet for å avdekke lese-og skrivevansker og dysleksi hos barn, ungdom og voksne.

Dyslekstitestene består av screeningtester og oppfølgingstester, som igjen består av ulike deltester.

Som en del vårt mål å styrke allmennkunnskapen om dysleksi og lese- og skrivevansker, skriver vi artikler som vi legger ut jevnlig.

Vil du få beskjed når vi publiserer nye artikler?

Anbefalte artikler
Dysmate Logo

Prisøkning fra 1.mars 2026

Etter 7 år uten å ha økt prisene må vi også sette de opp fra 1.mars 2026.
Frem til da kan du fortsatt gjøre bestilling av abonnement og å få den gamle prisen.
Prisen for sertifiseringskurs settes opp fom 1. desember 2025.
I perioden 2018 – 2025 har den generelle prisveksten vært 30%, og våre kostnader har økt tilsvarende. Samtidig har testene gjennomgått grundig utvikling for å gjøre det enda enklere å teste så mange som mulig.

LES MER
Ressursteamet ved Langevåg skule

Langevåg skules erfaringer med storskalatesting og Conexus Engage

“Erfaringa (med Conexus Engage) har vore svært positiv. Integrasjonen gir kontaktlærarar og faglærarar rask og enkel tilgong til innsikt om klassen og enkeltelevar sine styrker og utfordringar når det gjeld mellom anna avkoding, omgrepsforståing, lesing og leseforståing. Det gjer det lettare å tilpasse undervisninga til den enkelte elev, og til klassen.” – Les intervju med ressursteamet på Langevåg Skule

LES MER
Ny definisjon Dysleksi

Ny definisjon av dysleksi

Våren 2025 kom en ny definisjon av dysleksi, laget etter flere års samarbeid mellom forskere, spesialpedagoger, psykologer og personer med dysleksi. Ekspertpanelet som jobbet med dette, besto av fagfolk fra hele verden, og de brukte en metode der de gjennom flere runder med diskusjoner og tilbakemeldinger ble enige om en felles forståelse. Målet var å lage en definisjon som bygger på nyere forskning, som kan brukes på tvers av språk og kulturer, og som gir klare retningslinjer for hvordan man kan oppdage og hjelpe personer med dysleksi.

LES MER
EARLI

EARLI konferansen 2025

Vi er svært stolte over at Dysmate er involvert i fem forskningsartikler på årets EARLI 2025-konferanse (European Association for Research on Learning and Instruction). Konferansen finner sted fra 25. til 29. august i Graz, Østerrike.
Vi gleder oss til å presentere denne spennende forskningen for dere.

LES MER
Kari Garberg og Monica Kvarsvik

Testing i storskala med Feide 2.0 – rutiner og erfaringer fra Frol barneskole

“Vi har gode erfaringer med å bruke Feide 2-0. Det blir oversiktlig og greit for testledere, samtidig som det er lett for elevene å gjenoppta en test om de ikke gjør seg ferdig ved første oppstart. Testene er veldig selvforklarende så elevene jobber selvstendig under testingen. Vi får raskt tilgang til resultatene under klassene elevene tilhører. Flott at vi som er testadministratorer på skolen, kan se alle elevers resultater.”
– Intervju med Kari Garberg og Monica Kvarsvik, Frol Barneskole.

LES MER

Nyhetsbrev

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no