Kundehistorie – Flekkefjord videregående skole

Dysmate er valgt på bakgrunn av at den er digitalisert og enkel å administrere. Den har i tillegg høy reliabilitet, og validitet, og er anbefalt oss fra Dysleksi Norge, PPT i Agder og andre videregående skoler vi samarbeider med.

Intervju med Monika Austad, Avdelingsleder for elevtjenesten, ressursteam og hverdagslivstrening, Flekkefjord Videregående skole


Hvorfor dere velger å screene elevene på videregående?
Flekkefjord videregående skole er en dysleksivennlig skole, noe som innebærer at vi kartlegger alle nye elever for mulige lese- og skrivevansker. Vår erfaring viser at noen ungdommer med dysleksi har gått gjennom hele barne- og ungdomsskolen uten å bli oppdaget som dyslektikere. Med lengre tekster og høyere krav blir lesing og skriving ofte en større utfordring enn på barne- og ungdomsskolen. Dysmate er valgt på bakgrunn av at den er digitalisert og enkel å administrere. Den har i tillegg høy reliabilitet, og validitet, og er anbefalt oss fra Dysleksi Norge, PPT i Agder og andre videregående skoler vi samarbeider med.

Hvordan resultatene brukes opp mot PPT?
Resultatene, observasjon av elev og tilbakemelding fra lærer diskuteres med PPT i Agder, og konklusjon i det enkelte tilfelle gjøres i samarbeid med PPT

Hvordan testene fungerer i praksis?  
Testene fungerer godt både som gjennomføring i store grupper, men også som utredning for enkeltelever. I dialog med Dysmate/Literate har vi funnet bedre løsninger som gjør Dysmate mer brukervennlig.

Monika Austad
Avdelingsleder for elevtjenesten, ressursteam og hverdagstrening
Flekkefjord videregående skole

Del på e-post
Del på Twitter
Del på Facebook

Dysmate Dysleksitest er utviklet for å avdekke lese-og skrivevansker og dysleksi hos barn, ungdom og voksne.

Dyslekstitestene består av screeningtester og oppfølgingstester, som igjen består av ulike deltester.

Som en del vårt mål å styrke allmennkunnskapen om dysleksi og lese- og skrivevansker, skriver vi artikler som vi legger ut jevnlig.

Vil du få beskjed når vi publiserer nye artikler?

Anbefalte artikler
Trude Nergård Nilssen

Videreutvikling av Dysmate

Nå kan vi gjøre både tolknings- og utredningsprosessen enklere.

De nye testene gir en mye klarere indikasjon på om det er grunn til å mistenke DLD/leseforståelsesvansker, dysleksi, eller en kombinasjon av disse. Med denne innsikten kan lærerne tilby elevene mer målrettede og tilpassede tiltak.

LES MER

Literate og Conexus inngår samarbeid

Literate og Conexus inngår en samarbeidsavtale med mål om å tilby resultater fra Dysmate screeningtest i Conexus Engage.
Dette vil være en stor forbedring siden alle lærere på skolen vil få se en intuitiv og enkel fremstilling av kandidatenes resultater fra screeningtesten.

LES MER
Screening VGS

Flekkefjord VGS kartlegger alle nye elever for lese- og skrivevansker

Flekkefjord videregående skole er en dysleksivennlig skole, som kartlegger alle nye elever for mulige lese- og skrivevansker. Vår erfaring viser at noen ungdommer har gått igjennom hele barne- og ungdomsskolen uten å bli oppdaget som dyslektikere. Med lengre tekster og høyere krav blir lesing og skriving ofte en større utfordring enn på barne- og ungdomsskolen.

LES MER
Feide 2.0 Dysmate

Forenklet screening i grupper med FEIDE 2.0

Feide 2.0 har en rekke fordeler, spesielt for de som ønsker å screene hele barne- og ungdomskoler. Sertifiserte testadministrator trenger ikke å sende ut tester, men får resultatene direkte i skolegruppen, ferdig sortert i klasser.

LES MER

Nyhetsbrev

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no