Intervju med Kari Garberg og Monica Kvarsvik.
Kontaktlærere og spes.ped. koordinatorer på Frol barneskole.
Frol barneskole er en skole i Levanger kommune. Vi har ca. 520 elever. Levanger kommune laget en ny plan for lese-og skriveopplæring i 2024, og det ble da bestemt at vi kartlegger alle våre elever med Dysmate.
Vi er spesped.koordinatorer på skolen, og sertifiserte oss derfor til å bruke Dysmate, to kollegaer av oss sertifiserte også seg, slik at vi var flere som kunne være testadministratorer ettersom vi er en stor skole
Frol barneskole er opptatt av å kartlegge elevers lesing og skriving, og at vi på tidligst mulig tidspunkt kan oppdage de elevene som har utfordringer i leseopplæringen for å kunne sette i verk riktige tiltak.
Hvordan opplevde dere å gjennomføre screeningtesten med Feide 2.0?
Vi kartla elevene våre ved bruk av Feide 2.0. Dette ble en lettere måte å gjennomføre testene på. Elevene logget seg på med egne brukernavn og passord, og vi slapp mye administrativt arbeid med å opprette testene for alle elevene. For de minste elevene kan testene være noe lange, men med Feide 2.0 er det lettvint å gjenoppta testen neste dag, så lenge en har avsluttet en deltest. Det ble oversiktlig for oss testledere og finne resultatene etterpå, da alle elevene kom inn i grupper på vår side etter hvilken klasse de tilhørte.
Hvordan var elevenes opplevelse av testgjennomføringen?
Vi snakket med elevene i forkant før testen at de måtte ha fokus og gjøre så godt de kunne. Det var lett for elevene å logge seg inn, da vi hadde laget snarvei til Dysmate på elevens PC. Vi opplever generelt at elevene er positive i testsituasjonen.
Hvilke rutiner har dere utviklet for testing og oppfølging i etterkant?
Vi som er testadministratorer har veiledet kontaktlærerne til å ta screeningene i klassene. Vi har laget en «bruksanvisning» til kontaktlærerne, slik at de ble trygge på fremgangsmåten. Samtidig var det viktig å sjekke PC og øretelefoner på forhånd slik at alle hadde god lyd under testingen.
Vi har anbefalt å ta screeningen i mindre grupper. Her må en vurdere elevgruppe, årstrinn og dataferdigheter.
Etter at screening er tatt, blir screening gjennomgått med kontaktlærere. Vi setter da opp prioriteringslister over oppfølgingstestene. På vår skole har vi månedlige spes.ped. team med PPT, der vi gjennomgår testene og ser på dem sammen med PPT. Vi føler oss godt ivaretatt av PPT, og synes de er gode drøftingspartnere i videre arbeid etter gjennomførte tester.
Har dere noen gode råd eller erfaringer dere vil dele med andre barneskoler som skal i gang med testing i storskala med Feide 2.0?
Vi har gode erfaringer med å bruke Feide 2- 0. Det blir oversiktlig og greit for testledere, samtidig som det er lett for elevene og gjenoppta en test om de ikke gjør seg ferdig ved første oppstart. Testene er veldig selvforklarende så elevene jobber selvstendig under testingen. Vi får raskt tilgang til resultatene under klassene elevene tilhører. Flott at vi som er testadministratorer på skolen, kan se alle elevers resultater.
Har bruk av Dysmate påvirket arbeidet deres med å identifisere og tilrettelegge for elever med lese- og skrivevansker? I så fall på hvilken måte?
Ja, så absolutt. Vi klarer lettere å fange opp de elevene som strever med lesing, slik at vi raskest mulig kan sette i verk de rette tiltakene. Resultatene er tydelige å lese, og de er fine å legge frem for foreldrene. Samtidig gir de også gode råd videre om hva det er viktig at vi jobber videre med. Vi når mange flere elever ved å teste med Dysmate, da flere kan screenes samtidig. Vi ser resultatene i Dysmate sammen med blant annet SOL, og vi føler oss trygge på at vi da klarer å fange opp de elevene som strever.