Lærerne har ikke nok kunnskap for å se etter tegn på dysleksi

Lærerne har ikke nok kunnskap for å se etter tegn på dysleksi, sier Utdaninngsforbundet. Tilbudet er for tilfeldig. Det spørs hvilken skole eleven går på.

Halvparten av dem som får påvist dysleksi, får det påvist først på ungdomsskolen. 1 av 5 på videregående skole, etter 10 års skole, viser tall fra Dysleksi Norge.

Lærerne har ikke nok kunnskap for å se etter tegn på dysleksi, sier Utdaninngsforbundet.
Tilbudet er for tilfeldig. Det spørs hvilken skole eleven går på.

Det finnes ingen lovkrav om å ha spesialkompetanse ansatt på skolene. Utdanningsforbundet opplever at kompetansen lærere har, er varierende. Og det er for tilfeldig hvilken kompetanse som er hos lærere og skoler.

Lærerne skal oppdage hva hver enkelt elev strever med, helst så tidlig som mulig. Det kan være utfordrende. For lærerne som skal fange opp om eleven har lese- og skrivevansker, er kunnskap viktig.

Asgjerd Halseth – Rektor, Furuseth Skole.

Kommunene har ansvaret for å ha de rette systemene på plass, sørge for at elevene blir fanget opp, i samarbeid med PP-tjenesten. Vi vet at det varierer hvilken kompetanse som er i kommunene.

Ta vårt gratiskurs om dysleksi her!

Dysmate Dysleksitest er utviklet for å avdekke lese-og skrivevansker og dysleksi hos barn, ungdom og voksne.

Dyslekstitestene består av screeningtester og oppfølgingstester, som igjen består av ulike deltester.

Som en del vårt mål å styrke allmennkunnskapen om dysleksi og lese- og skrivevansker, skriver vi artikler som vi legger ut jevnlig.

Vil du få beskjed når vi publiserer nye artikler?

Anbefalte artikler
Kari Garberg og Monica Kvarsvik

Testing i storskala med Feide 2.0 – rutiner og erfaringer fra Frol barneskole

“Vi har gode erfaringer med å bruke Feide 2-0. Det blir oversiktlig og greit for testledere, samtidig som det er lett for elevene å gjenoppta en test om de ikke gjør seg ferdig ved første oppstart. Testene er veldig selvforklarende så elevene jobber selvstendig under testingen. Vi får raskt tilgang til resultatene under klassene elevene tilhører. Flott at vi som er testadministratorer på skolen, kan se alle elevers resultater.”
– Intervju med Kari Garberg og Monica Kvarsvik, Frol Barneskole.

LES MER
Trude Nergård Nilssen

Videreutvikling av Dysmate

Nå kan vi gjøre både tolknings- og utredningsprosessen enklere.

De nye testene gir en mye klarere indikasjon på om det er grunn til å mistenke DLD/leseforståelsesvansker, dysleksi, eller en kombinasjon av disse. Med denne innsikten kan lærerne tilby elevene mer målrettede og tilpassede tiltak.

LES MER

Literate og Conexus inngår samarbeid

Literate og Conexus inngår en samarbeidsavtale med mål om å tilby resultater fra Dysmate screeningtest i Conexus Engage.
Dette vil være en stor forbedring siden alle lærere på skolen vil få se en intuitiv og enkel fremstilling av kandidatenes resultater fra screeningtesten.

LES MER

Nyhetsbrev

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no