Takk for 2023

Det er nå blitt over 1800 sertifiserte testledere for Dysmate i Norge. Dere har gjennomført over 15 000 tester i år og oppdaget dysleksi hos mange som ellers kunne ha gått under radaren. Takk for deres innsats i 2023 med å avdekke dysleksi hos barn, ungdom og voksne! Dere gjør en forskjell 🙌 Hvis dere ønsker at enda flere i din kommune tar i bruk Dysmate og flere får hjelp så tidlig som mulig kan du laste ned en én sides brosjyre om Dysmate her.

Det er nå blitt over 1800 sertifiserte testledere for Dysmate i Norge. Dere har gjennomført over 15 000 tester i år og oppdaget dysleksi hos mange som ellers kunne ha gått under radaren. 

Takk for deres innsats i 2023 med å avdekke dysleksi hos barn, ungdom og voksne! Dere gjør en forskjell 🙌

Hvis dere ønsker at enda flere i din kommune tar i bruk Dysmate og flere får hjelp så tidlig som mulig kan du laste ned en én sides brosjyre om Dysmate her.

Ikke minst, takk for deres tilbakemeldinger og hjelp med å gjøre Dysmate enda bedre! Vi gleder oss til å fortsette å støtte dere, slik at personer med dysleksi blir oppdaget og får den hjelpen de trenger, så tidlig som mulig.

Takk for 2023 1

Det er i dag bred forskningsmessig enighet om at en kan se risikomarkører for dysleksi allerede i barnehage og 1.klasse. Vi vet også at effekten av intensive tiltak reduseres med inntil 50% innen barnet når 3.klasse. Likevel råder det mange steder fortsatt en holdning om å vente- og se.
Stadig flere skoler og kommuner tar i bruk Dysmate som et ledd i sitt arbeid med å sikre at elever med dysleksi fanges opp på et tidlig stadium og slik komme raskt i gang med god og effektiv hjelp.

Dysmate er utviklet ved Universitetet i Tromsø av professor Trude Nergård Nilssen. Testene består av 2 deler; en screeningtest som måler elevens lese- og skriveferdigheter og en oppfølgingstest som måler de språklig-kognitive markørene for dysleksi.
Testene er tidseffektive. Screeningen tar 35-40 min og kan tas i gruppe eller hel klasse. Oppfølgingen tar 15-20 min og gjennomføres 1:1. Resultatene foreligger med det samme gjennomføringen er avsluttet.

Det finnes 3 ulike Dysmate tester
A (adult): Gjelder for elever i videregående skole og voksne
Y (youth): Gjelder for elever på ungdomstrinnet
C (child): Gjelder for elever i siste år i barnehage + 1 trinn, og for elever på 2.-7.trinn.
Testene er standardiserte og normerte og har meget gode måleegenskaper. De er nøyaktige, pålitelige og valide. Testenes måleegneskaper er fagfellevurdert og publisert i internasjonalt ledende vitenskapelige tidsskrift.

Stadig flere implementerer Dysmate som en del av kommunens ordinære kartleggingsplan, og slik legger til rette for at elever med risiko for dysleksi fanges opp tidligere.
Normerte tester øker kvaliteten på kartleggingsarbeidet og hjelper oss til å sikre god hjelp til riktig tid.

Del på e-post
Del på Twitter
Del på Facebook

Dysmate Dysleksitest er utviklet for å avdekke lese-og skrivevansker og dysleksi hos barn, ungdom og voksne.

Dyslekstitestene består av screeningtester og oppfølgingstester, som igjen består av ulike deltester.

Som en del vårt mål å styrke allmennkunnskapen om dysleksi og lese- og skrivevansker, skriver vi artikler som vi legger ut jevnlig.

Vil du få beskjed når vi publiserer nye artikler?

Anbefalte artikler
Ressursteamet ved Langevåg skule

Langevåg skules erfaringer med storskalatesting og Conexus Engage

“Erfaringa (med Conexus Engage) har vore svært positiv. Integrasjonen gir kontaktlærarar og faglærarar rask og enkel tilgong til innsikt om klassen og enkeltelevar sine styrker og utfordringar når det gjeld mellom anna avkoding, omgrepsforståing, lesing og leseforståing. Det gjer det lettare å tilpasse undervisninga til den enkelte elev, og til klassen.” – Les intervju med ressursteamet på Langevåg Skule

LES MER
Ny definisjon Dysleksi

Ny definisjon av dysleksi

Våren 2025 kom en ny definisjon av dysleksi, laget etter flere års samarbeid mellom forskere, spesialpedagoger, psykologer og personer med dysleksi. Ekspertpanelet som jobbet med dette, besto av fagfolk fra hele verden, og de brukte en metode der de gjennom flere runder med diskusjoner og tilbakemeldinger ble enige om en felles forståelse. Målet var å lage en definisjon som bygger på nyere forskning, som kan brukes på tvers av språk og kulturer, og som gir klare retningslinjer for hvordan man kan oppdage og hjelpe personer med dysleksi.

LES MER
EARLI

EARLI konferansen 2025

Vi er svært stolte over at Dysmate er involvert i fem forskningsartikler på årets EARLI 2025-konferanse (European Association for Research on Learning and Instruction). Konferansen finner sted fra 25. til 29. august i Graz, Østerrike.
Vi gleder oss til å presentere denne spennende forskningen for dere.

LES MER
Kari Garberg og Monica Kvarsvik

Testing i storskala med Feide 2.0 – rutiner og erfaringer fra Frol barneskole

“Vi har gode erfaringer med å bruke Feide 2-0. Det blir oversiktlig og greit for testledere, samtidig som det er lett for elevene å gjenoppta en test om de ikke gjør seg ferdig ved første oppstart. Testene er veldig selvforklarende så elevene jobber selvstendig under testingen. Vi får raskt tilgang til resultatene under klassene elevene tilhører. Flott at vi som er testadministratorer på skolen, kan se alle elevers resultater.”
– Intervju med Kari Garberg og Monica Kvarsvik, Frol Barneskole.

LES MER
Trude Nergård Nilssen

Videreutvikling av Dysmate

Nå kan vi gjøre både tolknings- og utredningsprosessen enklere.

De nye testene gir en mye klarere indikasjon på om det er grunn til å mistenke DLD/leseforståelsesvansker, dysleksi, eller en kombinasjon av disse. Med denne innsikten kan lærerne tilby elevene mer målrettede og tilpassede tiltak.

LES MER

Nyhetsbrev

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no