Informasjon om normeringsstudie

Ungdomsskoleelever
  • Ny databehandleravtale (sendes ved interesse)

 

supportsiden nedenfor finner du informasjon om hvordan du kan håndtere informasjonsskriv og samtykke i IST, Visma og Transponder.

Meld skolen på ved å fylle ut skjemaet under⬇️ 

Informasjon om ny normering av Dysmate dysleksitester

Dysmate dysleksitester er utviklet for å avdekke lese- og skrivevansker, inkludert dysleksi, hos barn, ungdom og voksne. Disse testene er basert på omfattende forskning og inkluderer både screeningtester og oppfølgingstester.

Teknologien bak Dysmate er eid av UiT Norges arktiske universitet (UiT). Selskapet Literate AS har inngått en lisensavtale med UiT, som gir dem eksklusiv rett til å kommersialisere testene og håndboken. UiT og Literate samarbeider om forskning og utvikling (FoU) knyttet til testene.  

Dysmate-testene skal nå revideres av flere viktige grunner. Vi ber med dette om at dere deltar i FoU-prosjektet sammen med UiT og oss.  

Formålet med FoU-prosjektet

Målet med FoU-prosjektet er å oppdatere normene, slik at de bedre gjenspeiler dagens leseferdigheter. Som en del av denne oppdateringen vil vi også inkludere faktorer som kjønn og språkstatus. Dette vil gi en mer presis og nyansert vurdering av elevens prestasjoner. I tillegg vil vi undersøke om det har noe å si for resultatene hvilken type utstyr som blir brukt under testen (f.eks. iPad eller PC).

Videre vil vi forbedre de eksisterende deltestene basert på omfattende brukserfaringer og verdifulle tilbakemeldinger fra våre kunder. Dette krever at testene må normeres på nytt.

Dysmate vil også inkludere normering av tre nye deltester, spesielt utviklet for å identifisere kjennetegn ved utviklingsmessig språkforstyrrelse (DLD). Én av disse deltestene vil bli lagt til i screeningtesten, mens de to andre vil inngå i oppfølgingstesten. Formålet med de nye deltestene er å gi dypere innsikt i elevenes utfordringer, slik at det blir mulig å iverksette mer tilpassede og målrettede tiltak for den enkelte elev. 

Gjennomføring av normeringen

I normeringsfasen vil gjennomføringen av testene ta noe lengre tid, siden alle oppgavene i deltestene må gjennomføres. Når testene er ferdig normert, vil det lagt til stoppregler som automatisk avslutter deltestene etter et bestemt antall feilsvar på rad.

Resultatene fra testene vil bli tilgjengeliggjort for testadministratorene på skolen så snart normeringsprosessen er fullført.

  • Screeningtesten kan gjennomføres i grupper, hvor gruppestørrelsen avhenger av klassesammensetning og alder. Testen tar ca. 45 minutter og kan dermed gjennomføres innenfor en skoletime.
  • Oppfølgingstesten gjennomføres individuelt og tar omtrent 20 minutter.

Hva skjer med informasjonen om elevene?

Alle personopplysninger og resultater behandles konfidensielt. Forskerne ved UiT vil få utlevert et fullstendig anonymisert datasett, hvor det ikke er mulig å spore hvem elevene er. De eneste opplysningene forskerne vil motta, i tillegg til selve testresultatene, er elevens klassetrinn, kjønn og om hen er ettspråklig norsk eller to-/flerspråklig. I tillegg vil det bli registrert om eleven gjennomførte testen på nettbrett eller PC.

Ved å melde på klassen/skolen samtykker dere til:

  • at elevene deltar i normeringsstudien, og at UiT får tilgang til anonymiserte data med det formål å forbedre og revidere Dysmate-testene
  • at forskere ved UiT får anledning til å bruke anonymiserte data til forskning
  • å administrere samtykker fra elevene

Bli med i normeringsstudien – sammen kan vi gjøre en forskjell!

Vi inviterer deg og din klasse/skole til å delta i det viktige FoU-prosjektet, som vil bidra til å forbedre utredning og tilrettelegging for elever med språk, lese- og skrivevansker. For å sikre at resultatene blir så representative som mulig, ønsker vi størst mulig geografisk spredning av deltakere – og vi håper dere vil være med!

Din og klassens/skolens deltakelse og engasjement er avgjørende for å utvikle enda bedre verktøy som kan gi elever den støtten de trenger for å lykkes. Bli med og gjør en forskjell – vi trenger dere!

Har du spørsmål – Ta kontakt 

Supportside for skolene som deltar i studien (Under arbeid)

En ansatt på skolen (ofte rektor) må melde skolen på normeringsstudien. Dette gjøres via påmeldingsskjemaet som ligger tilgjengelig på denne siden. Etter at Dysmate har mottatt påmeldingen vil det bli sendt ut en ny databehandleravtale som skolen må signere.

Vi anbefaler å bruke digitale samtykkeskjema til å innhente samtykke fra foresatte. Nedenfor finner dere lenker fra tre ulike skoleplattformer, med informasjon om hvordan dette kan gjøres: 

Mal fra transponder: http://meldingsbok.transponder.help/nb/collections/3815909-samtykke
Mal fra IST: https://ist.guidecloud.se/1966.guide?pID=2
Mal fra Visma: Kommer snart

Testadministratorer vil gjennom løsningen behandle personopplysninger, og må følge en god praksis og skikk for å bevare konfidensialitet til disse opplysningene, herunder:

  • Testadministrator må ikke dele sin BankID påloggingsinfo med 3.dje part.
  • Testadministrator må huske på å logge ut ved endt økt.
  • Testadministrator må ikke aksessere personopplysninger i fellesområder eller bruke innsynsfilter på sin skjerm.
  • Testadministrator må alltid skru av maskin eller låse skjermen sin om de skal forlate sin pc.
  • Ikke sende personopplysninger på e-post, facebook eller via kontaktskjema. 

Alle som er påmeldt normeringsstudien vil få tilgang til normeringstestene på siden for Testleder under “Mine tester”. 

De som ikke er sertifisert fra før av vil motta en e-post med informasjon om påmelding til sertifiseringskurset. Etter fullført sertifisering vil man kunne registrere seg som testleder. 

Testgjennomføringen i normeringen følger samme fremgangsmåte som ved vanlig testing: 

  1. Testleder oppretter normeringstester (screeningtest eller oppfølgingstest) under “Mine tester” > “Opprett ny test”.
    • Screeningtest: Testleder kan enten sende testen på e-post eller be elevene logge seg på testen fra Dysmate.no > “Ta testen”. 
    • Oppfølgingstest: Testleder starter testen direkte fra “Mine tester”. Eleven logger seg på testen fra Dysmate.no > “Ta testen”. 

Screeningtesten kan fint gjennomføres i grupper. Antall elever som kan testes samtidig vil avhenge av klassesammensetning og aldersgruppe. 

Feide 2.0-løsningen vil ikke kunne brukes til å gjennomføre normeringstester. 

Det er viktig å ha en god og stabil internettlinje. Elevene kan bruke både nettbrett og PC/Mac. Vi anbefaler Google Chrome som nettleser. Til screeningtesten trenger elevene hodetelefoner. 

Testelederne vil få tilgang til elevenes testresultater så snart normeringsprosessen er fullført.