Velkommen til fremtiden!

Nå har du muligheten til å se litt inn i fremtiden med oss! Vi lanserer en pilot som vil være starten på en forbedret versjon av barnetesten (Dysmate - C). Først viser vi fram deltesten "ett-minutt testen" med talegjenkjenning normert for 1.-7.klasse.

Nå har du muligheten til å se litt inn i fremtiden med oss! Vi lanserer en pilot som vil være starten på en forbedret versjon av barnetesten (Dysmate – C). Først viser vi fram deltesten “ett-minutt testen” med talegjenkjenning normert for 1.-7.klasse.

Vårt mål er at Dysmate – C skal bli så enkel at alle barn kan testes for dysleksi og lese- og skrivevansker. For å lykkes med dette må testen kunne tas av mange samtidig, eller hjemme, og uten at læreren sitter med elevene én-til-én.

Testene sendes på e-post, og resultatene vises umiddelbart for testadministrator i et lett forståelig format, med den forskjellen at testadministrator også kan lytte til ordene i etterkant. Typisk brukes dette for å avgjøre om testkandidaten har avkodet ordet feil eller om den kunstige intelligensen har tolket det leste ordet feil.

Vi gjør oppmerksom på at testen er lansert som en “eksperimentell test” og vi er veldig interessert i tilbakemeldinger på hvordan den fungerte på din skole. Testen vil foreløpig være gratis og vil være tilgjengelig for de som har abonnement på barnetesten.

Vi vil også takke Norges forskningsråd for støtten til utviklingsarbeidet.

Del på e-post
Del på Twitter
Del på Facebook

Dysmate Dysleksitest er utviklet for å avdekke lese-og skrivevansker og dysleksi hos barn, ungdom og voksne.

Dyslekstitestene består av screeningtester og oppfølgingstester, som igjen består av ulike deltester.

Som en del vårt mål å styrke allmennkunnskapen om dysleksi og lese- og skrivevansker, skriver vi artikler som vi legger ut jevnlig.

Vil du få beskjed når vi publiserer nye artikler?

Anbefalte artikler
Kari Garberg og Monica Kvarsvik

Testing i storskala med Feide 2.0 – rutiner og erfaringer fra Frol barneskole

“Vi har gode erfaringer med å bruke Feide 2-0. Det blir oversiktlig og greit for testledere, samtidig som det er lett for elevene å gjenoppta en test om de ikke gjør seg ferdig ved første oppstart. Testene er veldig selvforklarende så elevene jobber selvstendig under testingen. Vi får raskt tilgang til resultatene under klassene elevene tilhører. Flott at vi som er testadministratorer på skolen, kan se alle elevers resultater.”
– Intervju med Kari Garberg og Monica Kvarsvik, Frol Barneskole.

LES MER
Trude Nergård Nilssen

Videreutvikling av Dysmate

Nå kan vi gjøre både tolknings- og utredningsprosessen enklere.

De nye testene gir en mye klarere indikasjon på om det er grunn til å mistenke DLD/leseforståelsesvansker, dysleksi, eller en kombinasjon av disse. Med denne innsikten kan lærerne tilby elevene mer målrettede og tilpassede tiltak.

LES MER

Literate og Conexus inngår samarbeid

Literate og Conexus inngår en samarbeidsavtale med mål om å tilby resultater fra Dysmate screeningtest i Conexus Engage.
Dette vil være en stor forbedring siden alle lærere på skolen vil få se en intuitiv og enkel fremstilling av kandidatenes resultater fra screeningtesten.

LES MER

Nyhetsbrev

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no