BLI SERTIFISERT FOR DYSMATE DYSLEKSITESTER

Dysleksi er verdens mest utbredte lærevanske. Det er gjort store fremskritt i forskningen, og i dag vet vi mye om årsakssammenhenger og om de tidlige og vedvarende markørene på dysleksi. Likevel er det fortsatt mange barn, ungdom og voksne som har en uoppdaget dysleksi. 

Dysmate dysleksitester (Dysmate-A, Dysmate-Y og Dysmate-C) er utviklet for å avdekke lese- og skrivevansker og dysleksi hos barn, ungdom og voksne.

Testene er basert på mange års forskning og kartlegger de mest kjente risikomarkørene på dysleksi. De består av screeningtester og oppfølgingstester. 

Testene er digitale og svært enkle å administrere. Screeningtester tar vanligvis 40 minutter og kan gjennomføres på en hel klasse samtidig. Oppfølgingstester tar rundt 15-20 minutter. Testene er normerte og resultatene foreligger umiddelbart etter gjennomført test. 

Ønsker du å lære mer om testene og se hvordan de brukes i praksis? – på denne siden kan du få tilgang til opptak av en detaljert demonstrasjon.

Dysmate dysleksitester har høy reliabilitet og validitet. De statistiske beregningene fra normeringsstudiene viser at testene er svært godt egnet til å skille individer med mulig dysleksi og individer uten dysleksi. Basert på rapportene fra screening- og oppfølgingstest kan kvalifiserte fagpersoner stille dysleksidiagnose. Man behøver ikke å teste med andre verktøy.

Måleegenskapene til voksentesten er publisert i det internasjonale, fagfellevurderte forskningstiddskriftet Dyslexia.

Måleegenskapene til barnetesten er publisert i det internasjonale, fagfellevurderte forskningstiddskriftet Hammill Institute on Disabilities. 

Derfor velger lærere, spesialpedagoger, logopeder, skoler og kommuner Dysmate
Tanja Sæbø
Tanja SæbøFaglærer TPO ungdomstrinnet, Ve skole
Les mer
Systematisk kartlegging på alle (screeningtest) er viktig for å oppdage de som ofte går under radaren og som er gode til å kompensere for vansken. Dette er noe alle elever på 2.trinn og 8.trinn gjennomfører, så elevene har et avslappet forhold til det. Mange på 8. er ofte nysgjerrig på hvordan det har gått og etterspør raskt resultater. Det føles for de fleste som “en lettelse” å få diagnose, en forklaring på utfordringene.
Astrid Kjelsnes
Astrid Kjelsnesspes.ped rådgiver, Markaplassen skole
Les mer
Vi jobber systematisk i alle klasser med dysleksi. 60 elever tar testen parallelt i løpet av en dobbeltime. Vi har 6 klasser så det tar ca en dag å screene et helt kull. Elever som har fått diagnosen får tilbud om fritak i sidemål, muntlig vurdering i alle fag minus matte, norsk og engelsk der de også må ha skriftlig vurdering.
Line Hansen Hjellup
Line Hansen HjellupRådgiver språk, lesing og skriving Lindesnes kommune
Les mer
Hvordan gjennomfører dere kartlegging i så stor skala? - Hver skole har to sertifiserte lærere og en PP-tjener som møtes jevnlig i ei forebyggende lesegruppe. Lesegruppa gjennomgår kartlegging, vurderer videre tiltak og oppfølging. Det kartlegges mest på småtrinnet fordi tiltakene er mest effektive der. Ellers kartlegges det før hver overgang slik at man fanger opp de elevene som må følges opp ekstra
Oda Sofie Engesbak
Oda Sofie EngesbakSpesialpedagogisk koordinator, Nardo skole
Les mer
På Nardo skole ønsker vi at alle elever skal oppleve mestring, glede og trivsel i skolehverdagen. Det å mestre grunnleggende lesing og skriving er utrolig viktig, ettersom dette er ferdigheter man benytter i alle fag og i livet generelt. Vi er i sertifiseringsprosessen for å bli en dysleksivennlig skole, og bruker Dysmate hyppig som verktøy for å avdekke elever med lese- og skrivevansker. Lesing er et satsningsområde på skolen og i kommunen fremover, og i den forbindelse har vi laget rutiner for å sikre at vi fanger opp elever som kan oppleve lesing og skriving som utfordrende. På denne måten kan vi gi elevene tett oppfølging, og et best mulig tilbud.
Svein Tore Sinnes
Svein Tore SinnesFlekkefjord VGS
Les mer
Elevene gir uttrykk for at de setter stor pris på at vanskene deres endelig tas på alvor og at de så veldig gjerne skulle vært utredet tidligere i skolegangen. Etter at vi nå har screenet alle elevene våre på Vg1 i noen år, ser vi at antall elever som får bekreftet dysleksi i påbyggsklassene har gått kraftig ned. Dette er en veldig positiv konsekvens av screeningen vi gjør, men disse elevene er tydelige på at det er for dårlig at de har gått 10 år på grunnskole, men først nå får den hjelpen de trenger.
Kari Garberg og Monica Kvarsvik
Kari Garberg og Monica KvarsvikKontaktlærere og spes.ped. koordinatorer på Frol barneskole
Les mer
Vi har gode erfaringer med å bruke Feide 2-0. Det blir oversiktlig og greit for testledere, samtidig som det er lett for elevene å gjenoppta en test om de ikke gjør seg ferdig ved første oppstart. Testene er veldig selvforklarende så elevene jobber selvstendig under testingen. Vi får raskt tilgang til resultatene under klassene elevene tilhører. Flott at vi som er testadministratorer på skolen, kan se alle elevers resultater.
Previous
Next
For å bruke Dysmate for avdekking av dysleksi må man gjennomføre et dagskurs eller en nettbasert sertifisering.

Kursene gir deltakerne en faglig oppdatering. Man får en oppdatert innsikt i den nyeste forskningen på dysleksi og om forskningen bak Dysmate-testene. Man får kunnskap om praktisk administrering og ikke minst tolkning av resultater og testprofiler. 

Dysmate er tatt i bruk av flere tusen lærere, og mange kommuner bruker Dysmate for systematisk screening i alle skoler.

Les gjerne inspirerende historier fra våre brukere på www.dysmate.no/tavla.

NETTKURS

Bli sertifisert på 3 timer, når det passer for deg!

AletteRade kommune, 2.04.2025
Les mer
Fint og informativt kurs. God brukerveiledning og god digital løsning. Flott at det finnes et verktøy.
Marit-Sofie7.01.2025
Les mer
Veldig godt kurs med mange gode forklarende videoer. Hadde Trude som lærer selv på UiT, mye nyttig og god informasjon da som nå.
AnitaRøros kommune, 17.11.2024
Les mer
En god undervisnings-modell, som gjorde til at det var greit å sertifisere seg! Kommer til å bruke testen i jobben som spesialpedagog.
MartheStordal kommune, 27.02.2025
Les mer
Supert og effektivt kurs!!
Gro BeritVindafjord kommune, 20.09.2024
Les mer
Eit lærerikt kurs. Veldig positivt at ein kan finna ut frå tidleg alder kven som har dysleksi. Eg synest det er positiv at ein kan ta screeningstesten på heil klasse på relativ kort tid. Oppfølgingstesten tok heller ikkje så lang tid. Dette tenker eg er gunstig for den som skal bli testa.
Previous
Next

Vårt nettbaserte sertifiseringskurs består av flere videoforelesninger og kunnskapstester. Ved å melde deg på kurset får du tilgang til kursmateriell i 30 dager. 

Kurset tar for seg følgende emner:

Kursavgift for nettkurs er kr 1950 + MVA.

Selve kurset tar ca. tre timer å gjennomføre, og du får sertifiseringsbevis som gir deg adgang til å bruke Dysmate dysleksitester for barn, ungdom og voksne.  

Nettkurset inkluderer én måned gratis prøveabonnement for barne-, ungdom og voksentest. Prøveabonnementet inkluderer to tester av hver type, slik at du kan se hvordan testene fungerer i praksis.  

DAGSKURS

Delta på en dag med faglig påfyll og gode diskusjoner!

Bentedagskurs i Trondheim, desember 2020
Les mer
Høyt faglig nivå. Spennende og nyttig å lære om Literate. Ser ut som et nyttig verktøy å bruke i arbeidet mitt som spesped. koordinator. Inspirerende, kunnskapsrik foredragsholder. Matnyttig kurs 🙂
Ceciliedagskurs i Trondheim, desember 2020
Les mer
Godt teoretisk bakteppe. Dyktig foredragsleder. Topp med nyere forskning! Statistikk forklares på en lett måte. Helhetlig et godt kurs.
Trinedagskurs i Trondheim, desember 2020
Les mer
Godt oppfriskning av dysleksi! God faglig oppdatering og motivasjon for det videre arbeidet! Lært mye nytt! + oppfriskning av tekstkompetanse. Ser frem til å begynne å bruke testene.
Hillevidagskurs i Trondheim, desember 2020
Les mer
Fint å få faglig påfyll og god oppfriskning på ny forskning på feltet. Praksisnært og nyttig! … og presentert på en engasjerende måte.
Previous
Next

Literate arrangerer sertifiseringskurs flere ganger per år. 

Høsten 2025 kommer vi til Oslo – 25.09, Trondheim – 30.09 og Stavanger – 2.10. *Bok din plass med 20% rabatt før fristen går ut

Programmet for kurset:

Kursavgift for dagskurs er kr 5950 + MVA . Dagskurset inkluderer ett års abonnement

Abonnementet gjelder for barne-, ungdoms- og voksentesten eller eventuelt fullt abonnement på de vilkår som er beskrevet under “Priser og kjøpsbetingelser” . 

Abonnementet for Dysmate testene Dysmate-A, Dysmate-Y og Dysmate-C kan tas i bruk umiddelbart etter at sertifiseringen og bestillingen er gjennomført.

Merk at kursene er kun for personer med relevant kompetanse, f.eks. barnehagelærere, lærere, spesialpedagoger, logopeder, pedagogisk-psykologisk rådgivere, psykologer og andre med tilsvarende kompetanse.

VÅRE KURSHOLDERE:

Dr. Trude Nergård-Nilssen, professor i spesialpedagogikk ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT – Norges arktiske universitet. Hun har lang erfaring som Pedagogisk-psykologisk rådgiver, og grunnla Literate i 2016. 

Dr. Trude Nergård-Nilssen har utviklet innholdet til både dagskurset og det nettbaserte sertifiseringskurset for Dysmate-testene. Trude har også forfattet Håndboka for sertifiserte testledere – en manual som lenge har vært etterspurt og som er ment å være et viktig supplement til sertifiseringskurset for Dysmate, og vil bidra til å styrke fagpersoners kompetanse i å bruke testbatteriet i arbeidet med å identifisere og diagnostisere dysleksi.

Trude Nergård Nilssen

Hilde Nøstvik Larsen er utdannet spesialpedagog med spesialisering i språkrelaterte lærevansker og i psykososiale vansker. Hun har videreutdanning i sosialpedagogisk rådgivning, og profesjonsfaglig digital kompetanse, samt enheter i sosiologi og psykologi. 

Hilde har jobbet i det spesialpedagogiske praksisfeltet i 26 år, som assistent, lærer, spesialpedagog, avdelingsleder, spes.ped koordinator, sosiallærer, inspektør og assisterende rektor. Hun har jobbet med barn og unge med ulike former for utfordringer, språk- og kommunikasjonsvansker, og har lang erfaring i veiledning av ansatte, foresatte, elever og andre. Hun har også jobbet mye med bruk av digitale lære- og hjelpemidler i skolen, og med tilrettelegging i det digitale klasserommet. 

Siden 2023 har Hilde vært kursleder for sertifiseringskurs for Dysmate over hele Norge. Hun bidrar også med pedagogisk støtte for sertifiserte brukere og hjelper med bl.a. tolkning av testresultatene.  

I tillegg har Hilde holdt flere webinarer om lese- og skrivevansker og dysleksi og har skrevet Ressursheftet for testledere som gir veiledning om rettigheter til elever med dysleksi, hjelpemidler og utforming av gode tiltak.  

Kursoversikt 1

Lærere som tar lese- og skrivevansker på alvor kan utgjøre en stor forskjell i livene til enkeltelever.
Dysmate er laget for å støtte dere og bidra til at ingen elever går med uoppdaget dysleksi. 

Med forskningsbasert og tidseffektivt testbatteri kan du bidra til at elever med lese- og skrivevansker blir oppdaget og får den støtten de trenger så tidlig som mulig.