Vi er svært stolte over at Dysmate er involvert i fem forskningsartikler på årets EARLI 2025-konferanse (European Association for Research on Learning and Instruction). Konferansen finner sted fra 25. til 29. august i Graz, Østerrike.
Vi gleder oss til å presentere denne spennende forskningen for dere.
- “Dyslexia: Showcasing the Dysmate Tool for Detection and Intervention”
- “Evaluating the UiT-ReadWell programme’s impact on reading disorders in young Norwegian students”
Presentert av professor Trude Nergård-Nilssen, professor i spesialpedagogikk ved Norges Arktisk universitet – UiT.
- “Investigating Parental Language, Reading and Writing Skills of Adolescents with and without Dyslexia”“
Presentert av professor Christian Waldmann. Professor, Fakultet for kunst og humaniora ved Linnéuniversitetet.
- “Literacy in multilingual pupils: Distinguishing dyslexia from (developing) language skills”
Presentert av Dr. Rebecca Schumacher, akademisk medarbeider innen inkluderende pedagogikk, med fokus på språk, Universitetet i Potsdam.
- “Validation of the DYSMATE Test Battery for Dyslexia in German”
Presentert av Andrea Anderson, vitenskapelig medarbeider innen spesialpedagogikk, Europa-Universität Flensburg.
Om EARLI
Den europeiske foreningen for forskning innen læring og undervisning (EARLI) er en internasjonal vitenskapelig forening for unge og erfarne forskere innen utdanningsfeltet.
Med over 3000 medlemmer i mer enn 60 land er EARLI den største utdanningsorganisasjonen i Europa. EARLI tilbyr en rekke aktiviteter for å støtte medlemmene i deres akademiske bestrebelser. Gjennom EARLI-konferansen, som avholdes annenhver år, interessegrupper og forskningsgrupper ønsker EARLI å oppmuntre forskere til å møtes og utveksle erfaringer i en internasjonal kontekst.