Intervju med Erna Solberg
Tidligere statsminister Erna Solberg, Høyres leder og parlamentarisk leder for Høyres stortingsgruppe, forteller om litt om hvordan det er å ha dysleksi og gir noen råd.
Her finner du informasjon og nyheter fra Dysmate.
Tidligere statsminister Erna Solberg, Høyres leder og parlamentarisk leder for Høyres stortingsgruppe, forteller om litt om hvordan det er å ha dysleksi og gir noen råd.
Dysleksivennlig oppvekst er et samarbeid mellom grunnskolen i Lindesnes kommune og Mandal videregående skole.
Mandal videregående skole er en dysleksivennlig skole og mottaker av omtrent 90 % av grunnskoleelevene fra Lindesnes kommune.
Nå har Lindesnes kommune inngått en kommuneavtale på Dysmate.
Professor Trude Nergård Nilssen ved UiT Norges Arktiske Universitet leder en gruppe forskere fra Umeå Universitetet, Linné universitetet, Potsdam Universitetet, det Europeiske universitetet i Flensburg og Oxford som er i gang med å oversette og tilpasse Dysmate dysleksitester til svensk, tysk og engelsk.
60 elever tar da testen parallelt i løpet av en dobbeltime. Vi har 6 klasser så det tar ca. en dag å screene et helt kull. Når elevene er ferdig går jeg igjennom alle 180 elevene og ser hvem som har anbefales videre utredning.
Systematisk kartlegging på alle (screeningtest) er viktig for å oppdage de som ofte går under radaren og som er gode til å kompensere for vansken. Dette er noe alle elever på 2.trinn og 8.trinn gjennomfører, så elevene har et avslappet forhold til det. Mange på 8. er ofte nysgjerrig på hvordan det har gått og etterspør raskt resultater. Det føles for de fleste som “en lettelse” å få diagnose, en forklaring på utfordringene.
De første årene jeg screenet, kalte jeg inn alle elevene som slo ut inn til en Logos-test. Det var en vanvittig arbeidsmengde, men det viste seg å være så tett korrelasjon mellom screeningen og Logos. Her hos oss samarbeidet jeg nært med en PP-rådgiver da vi var på vei over fra Logos til Dysmate, og fikk hjelp til å vurdere hvilken informasjon vi måtte få med. Nå bruker de den Dysmaterapporten vi produserer.
Lærerne har ikke nok kunnskap for å se etter tegn på dysleksi, sier Utdaninngsforbundet.
Tilbudet er for tilfeldig. Det spørs hvilken skole eleven går på.
Vi kommer med ny versjon av dysleksitesten for barn 7.november. Denne kaller vi Dysmate-C, og er delt i en screeningtest og en oppfølgingstest. Deres tilbakemeldinger har vært viktige i utviklingen av den nye testen.
Når skolene involveres tettere i kartleggingsprosessen opplever vi at lærerne får en større forståelse av elevenes vansker og hvordan det kan tilrettelegges i klasserommet. Vi har så langt gode erfaringer med å kombinere Dysmate med andre kartlegginger. Ved å gjøre det på den måten får vi et bredere bilde av elevens lese- og skriveutvikling.
Over halvparten får dysleksidiagnose i ungdomsskolen eller senere i Norge. En av fem får ikke diagnosen før i videregående. Se innslag i dagsrevyen 28.sept 22
Dysmate er valgt på bakgrunn av at den er digitalisert og enkel å administrere. Den har i tillegg høy reliabilitet, og validitet, og er anbefalt oss fra Dysleksi Norge, PPT i Agder og andre videregående skoler vi samarbeider med.
“Mer eller mindre vellykkede strategier gjør at noen elever etter hvert kan havne på feil utdanning og yrkesvalg, fordi de har mye større akademiske evner enn det som vises på karakterutskrift og vitnemål.”
I dette intervjuet forteller Professor Trude Nergård NIlssen hvordan Literate kan brukes i diagnostisering av dysleksi.
Barnehagebarn på fem år har kanskje ikke lært seg hverken å lese eller skrive ennå. Men man kan likevel avdekke risiko for dysleksi, sier professor i spesialpedagogikk Trude Nergård Nilssen ved UiT Norges arktiske universitet.
Barnehager over hele landet har bidratt til å utvikle den aller første dysleksitesten for førskolebarn.
Nå trenger man ikke ha med selvevaluering/anamanese i screeningtest (ungdom) og Screeningtest (voksen). Man kan også logge inn med pinkode.
Med Literate Barnetest (Dysmate-C) kan man nå enkelt gjennomføre en screeningtest i siste året i barnehagen.
Nå har du muligheten til å se litt inn i fremtiden med oss! Vi lanserer en pilot som vil være starten på en forbedret versjon av barnetesten (Dysmate – C). Først viser vi fram deltesten “ett-minutt testen” med talegjenkjenning normert for 1.-7.klasse.
Møt Dysmate!
Dysmate er barnas venn som hjelper dem gjennom dysleksi-testene.
Dysmate er en figur som vi introduserer i barnetesten. Dysmate skal gjøre det spennende og ufarlig å ta testene. Den vil også være et morsomt innslag og gi inspirasjon når det er nødvendig.
Siden lansering av Screeningtesten for voksne i 2018 er det blitt tatt over 7000 tester. Nå lanserer vi Oppfølgingstesten for voksne. Med en kombinasjon av screening- og oppfølgingstesten kan man med stor sikkerhet konkludere om personen har dysleksi eller ikke.
“The Dysmate-C (Literate Barnetest) produces test scores that are precise reflections of the individual’s latent skills within the different domains, and the test battery identifies students at risk for dyslexia with great accuracy. Since it measures the defining markers of dyslexia, it may be used both for screening and for diagnostic testing.”
Abstract: The aim of this study was to develop and investigate the psychometric properties of a screening protocol for Norwegian students in upper secondary school. The protocol was designed to assess skills that are at stake in dyslexia. It was administered to 232 students. In the absence of a “gold standard,” comparisons were made between students who reported normal literacy skills (n = 184) and literacy problems (n = 48). Significant group differences were found across all areas. Logistic regression and receiver operating characteristic curve analyses demonstrated good discriminatory power. The screening protocol met the standards for reliability and validity. It has the potential to be a useful tool for teachers to identify students at risk for dyslexia and who thus need to be referred to a full diagnostic investigation.
Kan Literate-testene kan brukes til å stille dysleksi-diagnose?
Til dette er svaret ja! I denne bloggen forklarer professor Trude Nergård Nilssen hvordan.
Dysleksi er ikke begrenset til vansker med lesing og skriving. Utallige studier har dokumentert at lesing og skriving er tett bundet til bestemte kognitive ferdigheter. Det er når disse lese-relaterte kognitive ferdigheter svikter at det oppstår lese- og skrivevansker. Les om viktigheten av å identifisere risikobarna og å iverksette målrettede tiltak før lese- og skrivevanskene får utvikle seg.
Literate har utvidet pålogningsmulighetene for testadministratorer med FEIDE. Oslo kommune vil bruke 2-faktors FEIDE for pålogning til løsningen for å ha tilstrekkelig sikkerhet.
Oppfølgingsdelen til ungdomstesten er lansert. Med den kan man teste elever i 8., 9., og 10. trinn som får utslag på screnningdelen.
Vi har lansert UNGDOMSTESTEN!
I likhet med voksentesten, kan ungdomstesten tas i stor skala av flere elever samtidig.
Testen tar under 30 minutter, og resultatene er validert og normert.
Literate har lagt til ny funksjonalitet i løsningen for alle testadministratorer.
Endringer i opplæringsloven stiller økte krav til lokal kompetanse. Utredningspraksis i Norge varierer, og over halvparten får ikke påvist dysleksi før i ungdomsskolen.
Literate får mange henvendelser fra både foreldre og lærere med spørsmål om dysleksi, og vi ser at det en del spørsmål som går igjen. Derfor lagde vi denne podcasten der professor Trude Nergård Nilssen svarer på 10 ofte stilte spørsmål.
Omtrent 20 prosent av elevene i grunnskolen har vansker med å lese og skrive i løpet av skolegangen. Hos 3-8 prosent av elevene skyldes vanskene dysleksi. Dysleksi er en lærevanske som hovedsakelig medfører utfordringer med nøyaktig og/eller flytende lesing av ord og tekst. Lær mer om dysleksi ved å se på vår video.
Tryggheim skole har testet over 350 elever for dysleksi.
Her forteller de om sine erfaringer.
Laila Elverum har gjennomført screening for dysleksi via Teams og FaceTime.
En ny digital test kan gjøre det mulig å finne tegn på dysleksi før skolestart. Nå skal testen prøves ut på et stort antall førskolebarn.
Internasjonal forskning viser at kun 1 av 5 personer med dysleksi blir oppdaget og får diagnose. Tidlig diagnostisering kan utgjøre en stor forskjell i livet til elevene med dysleksi, og et godt screeningverktøy er derfor viktig. I denne videoen kan du lære om sensitivitet og spesifisitet – to viktige egenskaper til en god screeningtest.
I denne videoen presenterer vi de universielle markørene på dysleksi. Disse er livsvarende og kan også predikere dysleksi før man starter leseopplæring.
Uoppdaget dysleksi knuser fremtidsdrømmer for millioner av unge mennesker hvert år. Et ungt selskap i Tromsø har utviklet en test for å avdekke dysleksi tidlig og vil friste skoler i Europa.
Da Kent-Rune Myrseth fikk diagnosen dysleksi som 38-åring, ble han glad. Nå håper han at Dysleksistudien i Tromsø skal gjøre at andre dyslektikere får hjelp allerede i barnehagen.
UiT-professor Trude Nergård Nilssen har laget en test som kan hjelpe med å identifisere barn med dysleksi på et tidlig tidspunkt. Nå ønsker hun hjelp fra flere barnehager for å utvikle testen ferdig.
Tromsøselskapet Literate AS får 3,5 millioner fra Forskningsrådets tildelingsordning for kommersialisering av spesielt lovende forskningsprosjekt.
Ved å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no